جایگاه ولایت فقیه
ولایت فقیه تجلّی ارزشهای سیاسی اسلام است که جایگاهی ممتاز و بیبدیل دارد. چرا که ولایت فقیه روحی در کالبد نظام اسلامی است که سایر احکام دین بر محور آن عملی میشوند.
امام باقرعلیه السلام فرمود:
بُنِیَ الاِسْلامُ عَلی خَمْسٍ: عَلَی الصَّلاةِ و الزّکاةِ و الصَّوْمِ و الْحَجِّ و الْوِلایَةِ و لَمْ یُنادَ بِشَیءٍ کَما نُودِیَ بِالْوِلایَةِ.
اسلام بر پنج پایه نهاده شده است: نماز، زکات، روزه، حج، و ولایت. و به چیزی به اندازه ولایت ندا داده نشده است.(1)
زراره گوید: امام باقرعلیه السلام فرمود:
بُنِیَ الاِسْلامُ عَلی خَمْسَةِ اَشْیاءٍ: عَلَی الصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوِلایَةِ. فَقُلْتُ: اَیُّ شَییءٍ مِنْ ذلِکَ اَفْضَلُ؟
فَقالَ: اَلْوِلایَةُ اَفْضَلُ لِاَنَّها مِفْتاحُهُنَّ وَ الْوالی هُوَ الدَّلیلُ عَلَیْهِنَّ … ثُمَّ قالَ: ذُرْوَةُ الاَمْرِ وَ سَنامُهُ وَ مِفْتاحُهُ وَ بابُ الْاَشْیاءِ وَ رِضا الرَّحمنِ، الطَّاعَةُ لِلْاِمامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ.
اسلام بر پنج چیز بنا نهاده شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.
زراره گوید: گفتم: کدام یک از اینها برتر است؟
امامعلیه السلام فرمود: ولایت برتر است، زیرا ولایت کلید آنهاست و والی دلیل و راهنمای بر آنهاست … آنگاه فرمود: بالاترین مرتبه رکن، کلید، قلّه و درب همه چیز و رضایت خداوند، اطاعت امام بعد از شناخت اوست.(2)
با پیروزی انقلاب اسلامی، ملّت فهیم ایران دریافت که حکومت باید دینی باشد و ولایت فقیه، مترقیترین نِمُود حکومت دینی است، از این رو به تصویب و تثبیت این اصل مقدس همت گمارد، زیرا به خوبی درک کرده بود ولایت فقیه مشخصه اصلی خدا محوری نظام اسلامی است و حاکمیت خداوند بر جامعه بدون ولایت فقیه معنا و مفهوم پیدا نمیکند.
در نظام اسلامی دست مردم در دست ولیّفقیه و دست ولیفقیه در دست اسلام است، و با این جایگاه والای ارزشی ولایت فقیه است که مؤمنین در حکومت اسلامی آرامش و کمال مییابند، اسلام غریب نیست، ارزشهای دینی رسمیت دارند و دست طمع جهانخواران از دست اندازی به ارزشهای معنوی و مادی انقلاب و میهن اسلامی کوتاه است، چرا که ولیّفقیه باغبان امین بوستان ارزشهای اسلامی است.
امامت و ولایت بالاترین جایگاهی است که در نظام اجتماعی مسلمانان تصور میشود، زیرا کلیدی ترین و حساسترین مسندی است که با تصدّی آن میشود امتی را به ساحل سعادت رهنمون کرد. و از آن جایی که ولیّفقیه هادی انسانها به ارزشها، احکام و اهداف الهی اسلام است جایگاهی بلند دارد و اسلام نیز بیشترین بها و ارزش را به آن داده است.
بدون شک فقها فرزانگان امتند و حکومت آنها با حکومت افراد دیگر تفاوتی اساسی دارد. از این رو اگر در نقطهای از زمین حکومتی تشکیل شود و زعامت آن در دست ولیّفقیه باشد، غنیمتی بزرگ برای مردم آن دیار خواهد بود.
امیرالمؤمنینعلیه السلام فرمود:
«دولة الاکارم من افضل الغنائم»؛ «دولت بزرگواران از بهترین غنیمت هاست».(3)
اسلام جایگاه رهبری جامعه اسلامی را در عالیترین سطح ممکن مطرح ساخته و امام مسلمین را در برترین جایگاه به مردم معرفی کرده است به گونهای که رهبری را اساس دین میداند.
امام رضاعلیه السلام فرمود:
اَلْاِمامَةُ اُسُّ الْاِسْلامِ النَّامی وَ فَرْعُهُ السَّامی
امامت اساس اسلام بالنده و شاخه سر بلند آن است.(4)
امام صادقعلیه السلام درباره کسی که خود را از امام و رهبر مسلمین محروم ساخته است فرموده است :
مَنْ ماتَ وَ لَیْسَ عَلَیْهِ اِمامٌ حَیٌّ ظاهِرٌ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً.
کسی که بمیرد و امام زنده و آشکاری نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.(5)
پی نوشت:
1) اصول کافی، باب پایههای اسلام، ح 3.
2) اصول کافی، باب دعائم الاسلام، ح 5.
3) غررالحکم.
4) بحارالانوار، ج 25، ص 123.
5) بحارالانوار، ج 23، ص 92