نشاط علمی در زندگی طلبگی(4)
6. دیالکتیک نشاط
اگر از ما بخواهند یک طلبه پرانگیزه و بانشاط را توصیف کنیم، اولین ویژگیهایی که از او برمیشماریم، جدیت در تحصیل؛ حضور منظم
و آماده در کلاس و مباحثه، پیگیری سۆالات، ثبت یافتهها و مواردی از این قبیل خواهد بود.
از طرف دیگر، اگر از ما بخواهند راهکارهای کسب نشاط و انگیزه در تحصیل را نام ببریم، اولاً خواهیم گفت: جدیت در تحصیل؛ حضور
منظم و آماده در کلاس و مباحثه، پیگیری سۆالات، ثبت یافتهها و…
و آنگاه که این دو نکته را کنار هم میگذاریم، دچار دور خواهیم شد. چرا که موارد پیشگفته هم مقدمه کسب نشاط علمی است و هم
نتیجه آن. ما همیشه دنبال راهکارهایی برای کسب و تقویت نشاط علمی هستیم تا بتوانیم به مدد آن، برنامه تحصیلی خود را جدی و
رشدآفرین پیگیری کنیم و از طرفی دیگر، خود نشاط علمی، متوقف بر پیگیری مجدانه رشته درس و بحث است.
اما چگونه میتوان از مخمصه این دور رهایی یافت و به حلقه اهل نشاط پیوست؟
به نظر میرسد کشف راه حل ساده این مسأله، کار دشواری نیست و در طرح مسأله هم، بهروشنی بدان اشاره شده است.
ابتدا باید توجه داشته باشیم نشاط و انگیزه علمی، سرمایهای است که ذره ذره جمع میشود و کسب آن، یک مرحله مجزا و
مقدماتی در مسیر تحصیل نیست. بلکه باید نشاط علمی را در تعهد و عمل به برنامه علمی جاری روزانه یافت و همچون سرمایهای که
در تجارت فراهم آمده، باز به کار زد و بوسیله آن، برنامه را ارتقاء کمی و کیفی داد.
با این تقریر، نباید برای حرکت، منتظر اتفاق خاصی باشیم. اتفاقی که منتظرش هستیم، در دل حرکت ما به وقوع خواهد پیوست.