نشاط علمی در زندگی طلبگی(3)
4. نشاط درونزا - نشاط برونزا
عوامل متعدد و متنوعی میتوانند مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد انگیزهی تحصیلی و نشاط علمی اثرگذار باشند و میتوان این
عوامل را براساس معیارهای گوناگون، دستهبندی کرد.
یکی از مهمترین تقسیمبندیها در این زمینه که ثمرهی عملی مهمی دارد، تقسیم عوامل انگیزهبخش به دو دستهی کلی درونزا و
برونزاست. برایناساس برخی از عواملی که میتوانند انگیزهی کار علمی را در ما افزایش دهند، در وجود خود ما ریشه دارند و برخی
دیگر، توسط عاملی بیرونی به مدد ما میآیند. به دیگر عبارت، گاه ممکن است محیط و اتفاقات پیرامونی و نیز اطرافیان ما و
رفتارهایشان در ما اثر مثبت بگذارند و گاه ممکن است نشاط علمی ما معلول توجه به بینشها، استعدادها، مهارتها و رفتارهای خود
ما باشد.
اما آنچه ثمرهی این تقسیم را نمایان میکند، میزان توجه و تکیهی ما به هریک از این دودسته عامل است. اینکه در مسیر رشد علمی
خود، بیشتر بر سرمایههای درونی خود تکیه و تمرکز کنیم یا به امکانات و ظرفیتهای محیط و اطرافیان؟ آیا کارآمدی این دو، به یک
اندازه است یا یکی بر دیگری اولویت دارد؟ آیا میتوان یکی را اصل و دیگری را فرع قرار داد؟
روشن است کسی که خود را به عوامل بیرونی وابسته میکند و همواره برای نشاط و تحرک، معطل انگیزهبخشی این عوامل است،
خود را به اموری معلق کرده است که از اختیار او خارجاند؛ اموری که اصل وجود و کم و کیفشان دست انسان نیست. پس بهطورقطع
برای ساماندادن به یک حرکت مستمر و پرانرژی هرگز نمیتوان حساب جدی روی آنها باز کرد. در ثانی کسی که همیشه برای
حرکت، به عوامل محیطی نیاز دارد، بهتدریج ارادهاش ضعیف میشود و کمکم توان و انگیزهی حرکت را از دست خواهد داد.
ازاینرو برای کسب انگیزهی تحصیلی و تقویت آن، باید ویژگیها و داشتههای درونی خود را اصل قرار دهیم تا به چشمهی درونزای
نشاط و انگیزه در وجود خود دست یابیم و عوامل بیرونی را به عنوان فروعی که به اصل مدد میرسانند، مورد توجه قرار دهیم.
5. تشنگی
علم، آبی است گوارا برای کام تشنهی جان؛ و تا زمانیکه عطش کشف مجهولات در جان انسان هست، او را به علمآموزی فرا میخواند.
ماندگارترین انگیزهها و شادابترین نشاطها در مسیر تحصیل، آن است که برآمده از این احساس نیاز واقعی انسان باشد؛ نیازی که
ریشه در فطرت کمالجوی انسان دارد.
اگر طالب علم میخواهد رهروی ثابتقدم در مسیر علمآموزی باشد، باید این تشنگی را در جان خویش حفظ کرده و پرورش دهد. چه
زیبا سرود آن حکیم رومی که «آب کم جو، تشنگی آور به دست»
اما برای حفظ و تشدید این عطش، چه بایدکرد؟
از آنجا که تشنگی علمی، برخاسته از فطرت انسان است، لذا راهکارهای پیشنهادی برای حفظ و تقویت آن نیز باید با جان انسان مرتبط
شود و با شکوفا کردن فطرت و زدودن غبار از آینهی جان، این گرایش فطری را جلا و تجلا بخشد.
باید اذعان کرد در این زمینه نیز تقوا، یکی از مهمترین عوامل است؛ گناه، غباری است که بر صفحه پاک فطرت مینشیند و فرصت
تجلی تام و تمام را از این گوهر الهی میگیرد. پس اثر مستقیمی در میزان تمایل انسان به کسب علم و خصوصاً کسب معارف الهی و
دینی دارد. از جمله عوامل دیگر، میتوان به اخلاص در تحصیل علم و توجه به معارف معرفت نفس، اشاره کرد.
ناگفته نماند برای درک عوامل و راهکارهای جوانحی و باطنی کسب علم، مطالعه حدیث شریف «عنوان بصری» بسیار راهگشا است.
حضرت صادق - علیه السلام - در این بیان نورانی، رهروان راه علم را اولاً به جستوجو و یافتن حقیقت عبودیت؛ به کار بستن علم و
طلب فهم از خداوند دعوت میکنند. توصیههای حضرت در این حدیث شریف، در افزایش انگیزه و نشاط علمی نیز بسیار اثرگذارند.
ادامه دارد…….