اعجاز آیات قرآن( دوران جنینی doirep suteF)
28 تیر 1395
دوران جنینی «1» از مرحله لقاح تا مرحله به دنیا آمدن جنین را تشکیل میدهد. در این دوران، دگرگونیهای مختلف و حوادث بسیاری برای مادر و جنین اتفاق میافتد که هر کدام مباحث بسیاری از علم پزشکی را در بر میگیرد و به ساعتها گفتگو و مطالعه نیاز دارد. این فصل از زندگی انسان، یکی از پر رمز و رازترین دورانهای هستی اوست که با وجود تکاپوی علم و فناوری، هنوز بسیاری از مسائل دوران جنینی، مبهم باقی مانده است.
قرآن کتابی است برای همه دورانها و در هر عصری مردم به اندازه فهم و درک خویش از آن بهرهمند میشوند. در قرآن به ابتدای پیدایش انسان اشاره شده است و گفته شده که خلقت انسان از خاک بوده است. شاید در نگاه نخست، پذیرفتن و باور این موضوع کمی دشوار به نظر رسد، اما همان طور که میدانیم و بارها ثابت شده، کلام حق بدون پشتوانه مطرح نمیشود. برای قرآن بسیار آسان بود اگر میفرمود انسان را از گوشت و مانند آن به وجودآورده است، ولی با بیان آفرینش از خاک، فکر انسان را به تکاپو وا میدارد:
هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ. «3»
اوست خدایی که شما را از خاک آفرید.
آیا انسان که از مصالح پیچیدهای چون گوشت، خون، چربی، مو، استخوان، رگ و پی و جز آن تشکیل شده، منشأش از خاک است؟ با نگاهی دقیق به طبیعت و قوانین حاکم بر آن، درمییابیم که میان اساس کار زندگی انسان و سایر موجودات کره خاکی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ برای مثال، تابش نور خورشید بر روی زمین، سبب رشد و فتوسنتز گیاهان مختلف میشود و موجودات کوچک و بزرگ- مانند علفخواران- از آنها بهرهمند میگردند. در مرحله بعد، موجودات گوشتخوار، با تغذیه از علفخواران به رشد و نمو و تکثیر خویش میپردازند. با مرگ موجودات علفخوار و گوشتخوار، موجودات ذرهبینی بدن آنها را- بر روی زمین و یا زیر آن- تجزیه کرده، باعث غنی شدن خاک میشوند و دیگر بار رشد گیاهان و نباتات آغاز میشود.
در این چرخه زندگی مشاهده میشود که آنچه انسان از آن تغذیه میکند، از مواد گیاهی و نباتی چون میوهجات، سبزیجات، غلات، حبوبات گرفته، تا مواد پروتئینی و گوشت، همه به نوعی با خاک در ارتباط هستند. از این رو، تغذیه انسان از این فرآیند پیچیده، سبب رشد و نمو و آمادگی وی برای تولید نسل میشود. از نظر اسلام، آفرینش انسان دارای دو بعد است:
1. بعد مادی انسان که در قرآن بدان اشاره شده است:
الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ. «4»
همان خدایی که هر چیزی را که آفریده است نیکو آفریده، و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد.
2. بعد روحانی انسان که بعدی متفاوت است؛ چنانچه میفرماید:فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ. «5»
پس وقتی آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم، پیش او به سجده در افتید.
قرآن کریم این اعتدال و تغییر و تحول در طول زمان را با لطافتی خاص بیان میفرماید:
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ. «6»
و در حقیقت، انسان را از گلی خشک، از گلی سیاه و بدبو آفریدیم.
به گفته خواجه عبد اللّه انصاری: «چه زیان دارد این جوهر حرمت را که نهاد وی از گل بوده، چون کمال وی در دل نهاده و قیمت او از روی تربیت است نه از روی تربت.» «7»
پی نوشت:
(1) doirep suteF
(2) راهی به رهایی، مصطفی ملکیان، ص 211.
(3) انعام (6): 2.
(4) سجده (32): 7.
(5) حجر (15): 29.
(6) حجر (15): 26.
(7) تفسیر عرفانی قرآن، ج 2، ص 240.