آيا حضرت زهرا(س) محدثه بوده اند آيا قبل از ايشان نيز كسي اينچنين بوده است؟ فرق محدثه بودن با وحيي كه بر پيامبران مي شود چيست؟
پرسش:
آيا حضرت زهرا(س) محدثه بوده اند آيا قبل از ايشان نيز كسي اينچنين بوده است؟ فرق محدثه بودن با وحيي كه بر پيامبران مي شود چيست؟
پاسخ:
آري. محدث و محدّثه (به كسر دال و تشديد آن) به معناي “سخن گوينده” است. بدان جهت كه حضرت در رحم مادرش با او صحبت كرده، بدين نام خوانده شده است.
در روايت امام صادق(ع) در تعريف محدث آمده است:
وَ أَمَّا الْمُحَدَّثُ فَهُوَ الَّذِي يَسْمَعُ كَلَامَ الْمَلَكِ وَ لَا يَرَي وَ لَا يَأْتِيهِ فِي الْمَنَام؛
اما محدث كسي است كه سخن فرشته را مي شنود. اما او را نمي بيند و در خوابش هم نمي آيد. (1)
بر اين اساس، حضرت بدين خاطر به اين نام خوانده ميشود كه ملائكه با حضرت سخن گفته اند، چنان كه در روايات زيادي آمده است.
سخن گفتن ملائكه با عدّهاي از مردان و زنان در امّت هاي گذشته و در اين امّت از جمله مطالب مورد اتّفاق شيعه و سنّي است.
علّامه اميني در كتاب ارزندهاش “الغدير” در اين باره ميگويد:
امّت اسلامي همگي بر اين مطلب اتّفاق نظر دارند كه در اين امّت به سان ديگر امّت هاي گذشته كساني بودهاند كه به آنان حديث گفته شده و به اصطلاح “محدّث” (به صورت اسم مفعول و فتح دال) بودهاند. رسول خدا نيز به اين مطلب خبر داده، چنان كه از طريق سني و شيعه در كتب صحاح و مجموعههاي حديثي معتبر وارد شده است. محدّث كسي است كه بدون اين كه پيامبر باشد، و بدون اين كه صورت ملائكه را ببيند، ملائكه با او صحبت كردهاند و يا اينكه در دلش چيزي ميافتد و به او الهام ميشود و به صورت كشف و الهام از سوي خداوند متعال علمي به او آموخته ميشود يا در دل او حقايقي كه بر ديگران پوشيده است، روشن ميشود.
بنابراين، وجود چنين كساني، در امّت مورد قبول و اتّفاق همه است. فقط اختلاف در مصداق چنين افرادي است كه به عقيده شيعه، حضرت علي و ديگر امامان معصوم از محدّثين ميباشند. (2)
ايشان در ادامه مينويسد: در امّت، افرادي محدّث وجود داشتند، همان گونه كه در امّت هاي پيشين بودند. امير المؤمنين و ائمّه معصومين دانشمنداني محدّث هستند. نبي نيستند. اين خصوصيّت از ويژگي هاي آنان و منحصر به آن بزرگواران نيست، بلكه حضرت فاطمه عليها السّلام دختر بزرگوار حضرت رسول(ص) نيز “محدّثه” بود، همچنين سلمان محدّث بود. آري، تمام امامان از اهل بيت و عترت طاهرين محدّث بودند، ولي هر محدّثي امام نيست.
روايات در باره محدثه بودن فاطمه:
صفحات: 1· 2