چگونه انتقاد کنیم ؟
چگونه از دیگران انتفاد کنیم ؟
اشاره:
هر فرد درطول حیات خود ممکن است بارها توسط دیگران مورد ارزیابی قرار گیرد برخی از این ارزشیابی
ها دارای جنبه های تشویقی و برخی دیکر منتقدانه است انتقاد از دیگران در صورتی که هوشمندانه انجام
شود آثار بسیار مفیدی خواهد داشت در غیر این صورت ممکن است با واکنش های منفی مختلف مواجه
شود . این رفتار هنری است که باید آموخت و بدون آگاهی از روش کاربرد آن زیان بار خواهد بود . در زیر
مقاله ایی را ارائه کرده ایم که حاوی روش های انتقاد و شیوه های درست انتقاد کردن می باشد . باشد که
با انتقاد درست ضمن تاکید بر نقاط قوت به نقاط ضعف فرد نیز اشاره کنیم و با ارائه راهکارهای مناسب
برای رفع آن سخن به میان آوریم.
انواع انتقاد
برخی از انواع انتقاد عبارتند از
انتقاد سازنده
این روش در بسیاری موارد میتواند جنبه ایی سازنده و مثبت داشته باشد اگر لحن انتفاد کننده دوستانه باشد
بیشتر موثر واقع خواهد شده و شنونه بدون آنکه مورد حمله قرار گیرد از معایب خود مطلع می شود بی تردید
برای هیچ کس خوشایند نیست که بشنود : بد غذا میخورید ویا در لباس پوشیدن بد سلیقه هستید.
انتقاد غیرمستقیم
انتقاد می تواند به صورت غیر مستقیم بیان شود برای مثال اگر طرف مثال اگر طرف مقابل شما خصوصیت
بدی داشته باشد در خلال گفتگو باید به او بگویید « به نظر شما آدمهایی که دارای این خصوصیت اخلاقی
هستند غیر قابل تحمل نیستند؟ » این شیوه انتقاد باعث می شود که یک حس هوشیاری در وی بیدار شود
و وی متوجه شود که دارای چنین مشکلی است و حتما این مثل را شنیده اید که میگویند : به در میگویند تا
دیوار بشنود این یک مثال متداول در فرهنگ ما برای ابراز همین موضوع است .
انتقاد همراه با تعریف و تمجید
در این روش ابتدا میتوان به تعریف و تمجید ویژگی های ارزشمند فردی که مورد انتقاد است پرداخت .برای
مثال تو دختر باهوشی هستی ، پس از کاربرد یک مقدمه ی مناسب نظر انتقادی خود را بیان کنید و سعی
کنید آن را در پوششی از سخنان خوب و دلپذیر قرار دهید . البته منظور شما اصلا تملق نیست بلکه نخست
خصوصیات خوب او را گوشزد کردید و بعد انتقاد خود را ابراز داشته اید.
انتقاد تهاجمی وصریح
رک بودن نشانه ی صراحت و صداقت است ولی همیشه برای مخاطب خوشایند نیست ، به خصوص اگر
خیلی ناپخته بیان شود این نوع انتقاد نه تنها هیچ نوع سازندگی در بر ندارد بلکه شنونده را هم در موضع
تدافعی قرار می دهد بهتر است که انتقاد با به کارگیری یک سیاست درست انجام شود.
محکوم کردن
گاهی به جای انتقاد همراه با راهنمایی انتقاد کننده مخاطب را در یک دادگاه یک طرف محاکمه و محکوم
میکند . او به خود این حق را میدهد که درباره ذیگران اظهار نظر کرده و الگوی فکری خود را به وی
تحمیل کند. این گونه برخوردها نه تنها سازنده نیست بلکه نامناسب است .
انتقاد دیرتر از موعد
این گونه انتقاد زمانی صورت میگیرد که هیچ کمکی به رفع مشکل نمی کند به عبارت دیگر زمان برای
جلوگیری از خطا و جود ندارد .برهیچ کس پوشیده نیست که انتقاد در چنین زمانی برای جلو گیری از تکرار
اشتباه بوده و اگر تشخیص داده شود که تاثیری در آینده نخواهد داشت بهتر است هیچ گاه ابراز نشود.
شیوه درست انتقاد کردن
آیا رفتار مورد انتقاد را میتوان تغییر داد؟ آیا شخص مورد انتقاد گرفته علاقمند به شنیدن آن است ؟ احتمال
قبولی طرف انتقاد شونده جقدر است؟
از انتقاد شونده سوال کنید آیا منظور شما را درک کرده است؟
از انتقاد تحکم آمیز دوری کنید زیرا اینگونه انتقاد ها بلافاصله فرد را در موضع دفاعی قرار میدهد.
با توجه به سطح دانش مخاطب انتقاد را بیان کرده تا برای مخاطب قابل درک باشد . نمی شود از یک
روش برای تمامی افراد استفاده کرد.
وقتی انتقاد میکنید کوشش منید بدون سوء نیت بوده و فقط به منظور کمک و راهنمایی باشد.
در انتقاد از دیگران آنچه بسیار حائز اهمیت است آتست که بدانیم در هر سطحی چگونه انتقادات خود را
بیان کنیم اگر بخواهیم از یک روش برای انتقاد از افراد مختلف استفاده کنیم یک اشتباه بزرگ را مرتکب
شده ایم و چنین شیوه ایی دارای نتایجی بسیار ناگوار است.
پایگاه مقالات مدیریتی