نشاط علمی در زندگی طلبگی(2)
3. چشمهی جوشان خودباوری
بیشک یکی از کارآمدترین رهیافتها برای ایجاد نشاط علمی، و بلکه محور عوامل درونزای انگیزه و نشاط، تقویت خودباوری در
شخصیت طلبه است. طلبهای که به خودباوری میرسد، در خود داراییهایی مییابد که هم او را به حرکت در مسیر کمال فرا
میخوانند و هم افقهای متعالی و گستردهای را پیش رویش ترسیم میکنند. بهراستی چه احساس و بینشی برانگیزانندهتر و
نشاطبخشتر از اینکه طلبه خود را برای سفری نورانی به سوی بلندترین قلههای کمال علمی و معنوی، توانمند و آماده یابد؟
حال باید دانست که خودباوری برای طلبه، در سه ساحت قابل طرح است: خودباوری دینی، خودباوری صنفی و خودباوری شخصی.
طلبهای که به خودباوری دینی میرسد، دین اسلام را یگانه راه سعادت دنیوی و اخروی بشر میداند و باور دارد که اسلام میتواند در
تمامی عرصهها، پاسخگوی نیاز انسان امروز باشد. خودباوری صنفی نیز بدین معناست که طلبه، جایگاه بیبدیل حوزه را در استمرار
نهضت انبیا و اولیای الهی بشناسد و به توانمندی حوزه در امتدادبخشی به این نهضت، باور داشته باشد و تراث علمی حوزه را در این
راستا، کارآمد بداند.
بعد خودباوری شخصی نیز چنین تقریر میشود که طلبه، خود را برای تحقق آرمانهای دین و رسالتهای روحانیت، عنصری توانمند و
کارآمد بداند.
اگر طلبه در این سه ساحت به خودباوری برسد، به چشمهی جوشانی از انگیزهبخشی و نشاطآفرینی در میان اطرافیان خود تبدیل
خواهد شد.
مقام معظم رهبری نیز مسألهی خودباوری را با چنین تعابیری مورد توجه قرار دادهاند: «حوزه و فضلای حوزه و محصل حوزه، بایستی به
اعتماد به نفس علمی برسند و اتکا به نفس داشته باشند. این خیلی اهمیت دارد». [١]
[1] بیانات در جمع فضلای حوزه در مدرسهی فیضیه 2/8/89
ادامه دارد ………….