عصمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) از دیدگاه تفسیر المیزان
عنوان :«عصمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) از دیدگاه تفسیر المیزان»
محقق :فاطمه دهقان پیر
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان «عصمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) از دیدگاه تفسیر المیزان» با هدف تبیین سبب و منشا عصمت پیامبر(صلی الله علیه و اله)، تشریح دلائل عصمت آن حضرت و شناخت و پاسخگوئي به برخي از شبهات كه به عصمت پيامبر اسلام(صلی الله عليه واله) مربوط است، گرد آمده است. روش تحقیق توصیفی است. مهمترین نتایجی که در ضمن این تحقیق به دست آمده این است عصمت نيرويي قوي كه انسان را از ارتكاب گناه باز مي¬دارد و عصمت خود علم است. عصمت اقسامي دارد؛ از جمله عصمت از خطا در گرفتن وحي، عصمت از خطا در تبليغ و انجام رسالت، عصمت از گناه. اگر خدا بخواهد پيامبر وظيفه¬اش را به خوبي به انجام برساند بايد از هر سه قسم عصمت معصوم باشد. براي عصمت دلائلي را ذكر كرده¬اند: دليل قرآني ودليل عقلي كه دليل قرآني دو قسم است دلائلي كه براي خود پيامبر هستند وآياتي كه براي عموم انبيا است. دلائل خاص عبارتند از آيه تطهير، وحي الهي بودن سخن پيامبر(صلی الله عليه وآله)، اطاعت از خدا بودن اطاعت از رسول(صلی الله عليه وآله)، اسوه بودن پيامبر (صلی الله عليه وآله)، تبعيت محض پيامبر (صلی الله عليه و آله) از وحي و حرمت آزار پيامبر (صلی الله عليه و آله) و ادله عقلي عصمت پيامبر عبارتند از: معجزه نشانه¬اي از عصمت، جلب اعتماد عموم، خواست خدا بعثت انبيا، اتمام حجت خداوند با مردم، عدم عصمت پيامبر توهين به انسانيت. براي هر چيزي منشائي لازم است عصمت هم منشائي دارد كه هر گروهي نظر خاصي در مورد عصمت دارند از جمله: نيافريدن گناه، آفرينش اطاعت، علم معصوم به عواقب گناه، شناخت جمال و عظمت خداوند، تقويت قوه عاقله، اراده و انتخاب، تسديد روح القدس و وجود ملکه نفسانی حاصل شده از افعال اختیاری كه علامه طباطبائي نظر آخر را برگزيده است.