عروسک برتز
همه ی کارشناسان تربیت کودک معتقدند اسباب بازی ها و به ویژه عروسک ها بر شخصیت کودکان بسیار تأثیر گذار هستند. تا جایی که مسیر انتخاب شغل و شیوه زندگی آنان در آینده را تعیین می کنند و این امر به خصوص در دختران بسیار مشهود است.
نوزادان از ۳ ماهگی تا پایان نوجوانی اول با عروسکها ارتباط برقرار میکنند و تأثیر میپذیرند، عروسکها به ویژه عروسکهای انسانی نماد یک فرهنگ و نژاد هستند که در رنگ مو، چشم و حتی نوع آرایش و پوشش کودک تأثیرگذار هستند و این فرهنگ با حسی نوستالژی، تا آخر عمر نیز با او همراه خواهد بود.
در این بین یکی از عروسک های آمریکایی که با عروسک باربی رقابت می کند عروسک «برتز Bratz» نام دارد و برای دختران ۴ ساله طراحی شده است اما در بین دختران ۳-۲ ساله نیز رواج دارد. پوشش و آرایش این عروسک ها بسیار زننده است. حتی چهره عروسک نوزاد هم بزک کرده است و رنگ آرایش چهره با رنگ لاستیکی نوزاد هماهنگ شده است.
مانند محصولات دیگر در کشورهای غربی، این عروسک ها هم به تنهایی به بازار نیامده اند. مجله ای برای طرفداران برتز چاپ می شود که برای بچه ها نقش مجلات مبتذل بزرگسالان را ایفا و بچه ها را به پوشیدن لباس های جلف تشویق و ترغیب می کند. کتاب هایی همراه با فیلم، بازی های رایانه ای و آلبوم های موسیقی هم از روی این عروسک ها ساخته شده است.
انجمن روانشناسی آمریکا در مورد این عروسک ها هشدار داده است و می گوید: اَمریکا در فوریه ۲۰۰۷ یک گروه ضربتی را برای بررسی گرایش دختران به مسائل جنسی پایه گذاری کرد. در گزارشی که به همراه یافته های این گروه منتشر شد، انجمن روانشناسی دغدغه و نگرانی خود را در مورد مدل زندگی و شکل ظاهری مبتذل عروسک های برتز و تأثیر آن بر کودکان ابراز کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «عروسک های برتز در پوشش های تحریک کننده و مبتذل مانند دامن کوتاه، جوراب های ساق بلند توری و شال پر عرضه می شوند. شاید ابتذال این عروسک ها از ابتذال دختران و زنان در فیلم های شبکه ام تی وی بیشتر نباشد، اما نگران کننده است که عروسک هایی که ویژه ۸-۴ ساله ها تولید شده است از لحاظ جنسی شبیه بزرگسالان طراحی شده باشند.»