صفای زیارت ـاز امام خمینی (ره) بدانید
e="font-size: medium;">جلوه دیگر علاقه قلبى برخاسته از معرفت عمیق امام بهاهل بیت علیهم السلام ، صفاى زیارت است. امام در حدود پانزدهسالى كه در نجف بود، هر شب در ساعتى خاص كنار مرقد حضرتعلى(ع) آمده، زیارت جامعه كبیره را مىخواند.
زیارتى كه دست كم یك ساعت وقت مى خواهد، ولى انسان با خواندن مفاهیم آن احساس مى كند واقعا در برابر امامان معصوم علیهمالسلام آنچه حق آنان است، بازگو مى كند و در حقیقت یك دوره امام شناسى است. تنها در شب هایى كه بیمار بود و حتى نمىتوانست به بیرونى منزل بیاید یا اوقاتى كه در كربلا بود، این برنامه راترك مى كرد.
از مرحوم شهید حاج آقامصطفى خمینى نقل شده است: شبى هوا توفانى بود و بیرون رفتن از خانه مشكلاتى در برداشت. به امام عرضكردم: امیرمومنان(ع) دور و نزدیك ندارد، زیارت جامعه را كه درحرم مىخوانید، امشب در خانه بخوانید. امام فرمودند: مصطفى،تقاضا دارم روح عوامانه را از مانگیرى. همان شب بالاخره به حرممشرف شد. در نجف اشرف گاه در حرم مطهر حضرت على(ع) در میانمردم زیارتكننده، تنه مىخورد و مورد آزار قرار مىگرفت; بویژهآن كه برخى زوار ساكن روستاهاى عراق بىمبالات و ناموزون راهمىرفتند و گاه به ایشان صدمه مىزدند. امام تمام این فشارها ورنجها را در مشاهد مشرفه تحمل مىكرد، ولى از این كه افرادى درجلو یا پشتسرش به عنوان همراه یا مراقب حركت كنند، بیزاربود. كسى نقل مى كرد: امام را در حرم مطهر حضرت امام حسین(ع)
دیدم كه در میان انبوه زوار گیر كرده، نمى توانست قدم ىپیش گذارد. جلو رفتم و به كنار زدن مردم پرداختم. امام با تغیرو تعرض مرا منع كرد، ولى بى توجه به نهىایشان كارم را ادامه دادم. ناگهان متوجه شدم امام از مسیرى كه برایشان راه بازكرده ام نیامده، تغییر جهت داده اند.
تشرف امام خمینى(ره) به حرم مطهر حضرت على(ع) با آن آداب خاصزیارت نیز شایان توجه است. با كمال متانت و ادب اذن دخول مى خواند. بعد از طرف پایین پاى مبارك، وارد حرم مى شد و مقیدبود چنانكه در روایات وارد شده، از بالاى سرمطهر عبور نكند.
هنگامى كه مقابل ضریح مطهر مىرسید، زیارت امین الله یا زیارتدیگرى را بانهایت اخلاص مىخواند. بعد دو باره به سوى پایین پابرگشته، در گوشهاى از حرم نماز مستحبى و زیارت و دعا به حالت نشسته مى خواند. سپس دو ركعت نماز مى خواند و با رعایت آداب واخلاص حرم را ترك مىكرد.
امام(ره) از روى مفاتیح دعا مىخواند، در حالى كه عادت مراجع نیست چنین كنند و اگر دیده شده، در منزل و جاى خلوت چنین مى كنند.كیفیت زیارت امام، كه بادعاهاى طولانى همراه بود، یك حالت از خود بى خود شدن وعمق اتصال روحى را با صاحب ضریح وامامى كه زیارت مى كرد، نشان مىداد. همین حالت درحرم حضرت اباعبدالله و حضرت ابوالفضل علیهما السلام نیز مشاهده مى شد. یكبارهم كه در ابتداى ورودش به عراق، به كاظمین و سامرا عزیمتكرد، همین برنامه دیده مىشد. درآن اوایل امام صبح ها و شب ها به حرم نخستین امام مشرف مى شد، ولى به دلیل تدریس و سایر مشاغل دیگر صبحها نمىرفت.
در سحرگاه هراس انگیز آخرین شبى كه امام در نجف بود و مقررگردید عراق را ترك گوید، فرمود: ناگزیر از اینجا باید بروم.
در اینجا با حرم مطهر امیرمومنان(ع) انس داشتم، اما خدامى داند دراین مدت من از دست اهل اینجا چه كشیدم. و باكنایه بخشى از رنجهایى را كه متحمل شده بود، بیان كرد. این برنامهما را به یاد جدبزرگوارش حضرت على(ع) مىاندازد كه مىفرماید:
بعد از رحلت رسول اكرم(ص)، آن قوم چه رنجهایى برایش فراهم كردند و كوشیدند دست از كارش بردارد; ولى او چنین نكرد. امام هم چنین روشى را در تاریخ مبارزات خود اتخاذ كرد.