شاخصه هاي اخلاقي يك طلبه از جهت انگيزه و هدف
1. يكي از شاخصه هاي مهم اخلاقي جوينده علم و دانش از منظر اسلام اين است كه داراي انگيزه الهي بوده و با انگيزه كسب منافع دنيايي بدنبال علم نمي رود .
2. هدف دانشجو از كسب علم جاه طلبى ، شهرت ، فخر فروشي و برتري طلبي نمي باشد .
ب : مختصات اخلاقي و رفتاري طلبه در حوزه فردي:
1. يك طالب علم از منظر اسلام مقيد به وظائف و شعائر دينى مي باشد و در اين زمينه كوتاهي نمي نمايد .
2.ضرورت توجه به قرآن كريم به عنوان نخستين و اساسى ترين ماده درسي هر طلبه
3.اهتمام و مطالعه احاديث معصومين عليهم السلام به عنوان بهترين علوم .
4.طالب علم همراه با كسب علم در مسير پالايش دل از رذائل اخلاقى نيز كوشش مي كند.
5. همواره با توكل به خدا در مسير علم آموزي قدم مي گذارد .
6.يك طلبه موفق، داراي حسن خلق و فروتنى مي باشد .
7.از ديگر شاخصه هاي اخلاقي طلبه اين است كه داراي عفت نفس مي باشد .
8.بلند همتي از ديگر مختصات اخلاقي يك طلبه مي باشد .
9. طلبه فرصتهاى زندگانى را به نحو احسن غنيمت مي شمرد .
10.طلبه موفق از معاشرت با افرادي كه وي را از مسير تحصيل علم و تهذيب اخلاق دور مي كنند پرهيز مي نمايد .
11. رعايت نظافت و پاكيزگى
12. برخورداري از آراستگي ظاهر
ج : شاخصه هاي اخلاقي طلبه در نحوه علم آموزي:
1. طلبه داراي پويايي و تحرك علمي مي باشد .
2. برنامه ريزى منظم و دقيق براي تمامي ساعات شبانه روزى
3.انتخاب رشته تحصيلي تخصصي او اگر غير از فقه و اصول به علم ديگري گرايش دارد بر اساس اهميت و جايگاه آن علم، علاقه و فهم و استعداد وي و نياز جامعه مي باشد .
4. مداومت و استمرار در مسير علم آموزي
5.خستگي ناپذير بودن يك طلبه در كسب علم
6. خوددارى از مجادله و ستيزه جوئى در طرح مباحث علمي
7. تسليم بودن در برابر حق
8. پرسش و پرسشگري از مهمترين شاخصه هاي طلبه مي باشد .
9. ضبط و نگارش مطالب علمي
10. رعايت انضباط و حضور مستمر در كلاسهاي درس
11. دقت و بررسى مطالعات و محفوظات و منابع آن ها خود را براي حضور در كلاس درس و فراگرفتن علم از لحاظ روحى و ذهنى آماده مي نمايد .