شاخصه هاي اخلاقي طلبه در محضر استاد
1. از آنجا كه جايگاه استاد در اسلام بسيار مهم و رفيع مي باشد تا حدي كه به عنوان پدر معنوي انسان مطرح گريده لذا طلبه از ديدگاه اسلام پاي كرسي هر استادي زانو نمي زند بلكه بر اساس معيارهاي مشخصي كه در دين اسلام مطرح گرديده به دنبال استادي مي گردد كه در خور چنين شان و جايگاهي باشد تا بتواند روح و عقل وفكر خود را همچون زميني مستعد در اختيار او بگذارد و استاد شايسته نيز در اين زمين بجاي پرورش علفهاي هرز درختاني بارور را به ثمر رساند .
2. تواضع و فروتنى در برابر استاد
3.طلبه از منظر اسلام از استاد خود همواره به احترام ياد مي كند
4.حق شناسى از استاد خود مي نمايد .
5. تنديهاي استاد را با جان و دل تحمل مي نمايد .
6. مراقب حركات و رفتار و حالات خود در محضر استاد مي باشد تا كوچكترين جسارتي به استاد ننمايد .
7.مراقب رفتار و گفتار خود بوده و حتي صداي خود را نيز در اين باره تنظيم مي نمايد كه با لحن و صدايي بي ادبانه سخن نگويد .
8. در صورت وجود اشتباه در سخن استاد محترمانه وظريف به وي ياد آوري مي نمايد.
9. مودبانه استاد را مورد خطاب قرار مي دهد .
10.به هنگام درس دقيق به سخنان استاد گوش داده و حواس خود را پرت نمي نمايد .
11. فرصت كلاس را با طرح سؤالهاي بي مورد تلف نمي نمايد .
هـ : شاخصه هاي اخلاقي طلبه در كلاس درس:
1. رعايت آداب ورود به كلاس همچون سلام نمودن
2. بر هم نزدن نظم كلاس درس
3. اشغال نكردن جاي ديگران در كلاس درس
4. كسب اجازه از محضر استاد براي ارائه سؤال و يا پاسخ گويي به درس
5. خواندن دعاء به هنگام قرائت درس
و : شاخصه هاي اخلاقي طلبه در نوع رابطه با همكلاسي هاي خود:
1. رعايت ادب و نزاكت نسبت به همكلاسي ها
2. بر هم نزدن راحتي ديگران به خاطر خود در كلاس
3.عدم مداخله در مباحث علمي ديگر همكلاسيها
4.عدم مداخله در سخن ديگران