سفیر فرهنگ غرب
ورود باربی به ایران
عروسک باربی مدت کوتاهی پس از تولید انبوه، در کنار سایر ابزارهای سرمایه داری برای انتقال باورها و ارزشهای فرهنگ غربی در کشورهای جهان منتشر شد و بر سر راهش گریزی هم به ایران زد. باربی ها شاید در سالهای اولیه ورودشان به ایران، طرفداران زیادی نداشتند و تنها فرزندان خانواده هایی از طبقاتی خاص می توانستند این عروسک ها را خریداری کنند، اما با گذشت زمان، گستره نفوذ باربی به اندازه ای وسیع شد که امروزه روز کودکان دورافتاده ترین روستاها هم اگر باربی را نداشته باشند، حتما می شناسند اش.
باربی سفیر فرهنگ غربی است
باربی تنها یک عروسک نیست بلکه سفیری است برای اشاعه فرهنگی غربی در سایر کشورها که با نفوذ در کودکان دیگر جوامع سعی در ترزیق باورهایی خاص در نسل های جدید دارد. این عروسک وقتی با پوشش نامناسبش تنها بازیچه دست دختران ایرانی می شود، فرهنگ حجاب را که ازمهمترین ارزش های ایرانی واسلامی ما است، به سخره می گیرد. در این میان چطور می توان از دخترانی که باربی تنها همدم روز و شبشان است انتظار داشت که پوشش اسلامی را رعایت کنند؟!
باربی؛ نگرش ابزاری به زن
یکی از مهم ترین شاخصه های باربی، تاکید بر فیزیک زنانه است. باربی به دنبال این است که زن ایده آل را تنها در قالب خود به تصویر بکشد. دخترانی که روزها و شب های کودکی را در کنار باربی می گذارند تنها هدفشان تبدیل شدن به این یار سالیان درازشان باشد. باربی که علاوه بر اندام باریک و کشیده، چهره زیبا و آراسته ای دارد، تنها هدف را برای دختران، زیبایی تصور می کند. معمولا در پکیج عروسک های باربی همواره تعداد زیادی لباس هم هست که همراه این عروسک به فروش می رسد که بر مصرف گرایی باربی و خوش پوش بودن این عروسک امریکایی الاصل تاکید دارد. این مدل غربی به دختر بچه ها یاد می دهد، خوب بودن یعنی باربی بودن و مانند او زندگی کردن.