راه رسيدن به حاجات
1- حاجت هاي افراد متناسب با شرايط و اولويت ها و نوع نگرش و سلايق آنها متفاوت است .
2- براي فرد مومن شيعه بهترين حاجت ايمان کامل و مستقر و تعجيل در ظهور حضرت حجت -عج- و حسن عاقبت است .
3- براي رسيدن به حوايج در درجه اول انسان بايد تمام امكانات خود اعم از امكانات عقلاني و مشاوره اي و مادي خود را بسيج نمايد و با برنامه ريزي و تلاش پي گير براي رسيدن به خواسته ها و نياز ها تلاش كند و در كنار اين تلاشها از نيروهاي فراطبيعي نيز استمداد نمايد و به خداوند توكل كند. مثلا براي فروش خانه ابتدا بايد به بنگاهاي خريد وفروش املاک رجوع کنيد ويا از طريق آگهي تبليغاتي در روزنامه ها ومراکز تبليغاتي و…اعلام فروش نماييد . به موازات اين کارها از راههاي ديني براي رسيدن به حاجت خود کمک بگيريد که ذيلا خدمتتان بيان ميکنيم.
راه هاي ديني رسيدن به جاجت عبارت است از:
1- دعا و درخواست از خداوند. خداي متعال در قرآن كريم مي فرمايد: ادعوني استجب لكم. البته دعاهايى كه مشتمل بر اسماى الهى باشند مانند دعاى مشمول و دعاهاى صحيفه سجاديه بسيار مناسب هستند.خواندن زيارت عاشورا در 40 روز، خواندن دعاي توسل در 40 هفته همراه با نماز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در شب هاي چهارشنبه و هم چنين خواندن 114 مرتبه دعاي «اللهم اغنني بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک» در يک مکان مقدس مانند مساجد يا زيارتگاه ها، بسيار تجربه شده. البته گفتني است؛ اينکه توقع داشته باشيم دعايي باشد که سريعا به اجابت برسد و خواسته هاي ما را برآورد, شايد منطقي نباشد, زيرا تحقق هر امري تابع شرايط خود است. البته در عين حال هيچ دعايي خالي از نوعي اجابت فوري نيست، زيرا دعا نوعي عبادت و پرستش است و درهر عبادتي كه با قصد قربت انجام مي شود ؛ يعني عبادت كننده تصميم دارد به خداي خود نزديك شود و به كمالات ذات اقدس اله آراسته گردد، خالي از اثر قربي نيست .
2- توسل به معصومين(علیهم السلام): وسيله قرار دادن معصومين هم يكي از راه هاي رسيدن به حوايج است. خداي متعال در اين زمينه هم مي فرمايد: و ابتغوا اليه الوسيله. به سوي خدا از وسيله استفاده كنيد و امامان معصوم(علیهم السلام) وسايل الي الله هستند.
3- نذر: يكي ازروشهايي كه حتي خود ائمه معصومين نيز از آن استفاده مي كردند نذر است. داستان نذر كردن خمسه طيبه در قرآن كريم آمده است. هنگامي كه يكي از فرزندان حضرت زهرا ظاهرا بيمار بود، آنها سه روز نذركردند براي سلامتي او روزه بگيرند تا ايشان شفا پيدا كند.
4- تقوا و ترك گناه: اين روش هم يكي ازراه هايي است كه قرآن كريم به آن اشاره كرده است.و من يتقي الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب. از اين آيه استفاده مي شود كه تقوا باعث خروج از مشكلات و گرفتاري ها است.
5- نماز: نماز هاي حاجت فراوان است و نوعا از زبان معصومين –علیهم السلام- بيان شده است و شايد تنوع آنها به لحاظ نوع تاثير آنها و تنوع حالات و روحيات و کم و زيادي فرصت و فراغت در افراد مختلف و تفاوت سليقه و ذائقه معنوي آنها باشد . آن چه در اين ميان مهم است اصل ارتباط با خداوند و تضرع و خضوع در برابر عظمت او است . البته شکل و قالب و نحوه اين ارتباط را هم بايد ازآشنايان با حق و طريق بندگي يعني معصومين -ع- آموخت و فرا گرفت زيرا شکل ظاهري و قالب عبادت نيز در قرب به حق و برآورده شدن حاجات تاثير و دخالت ويژه اي داردو بايد آن را از اهل آن گرفت و به کار بست . از جمله اين راه ها و عبادات ، نماز جعفر طيّار است كه كيفيت آن در مفاتيح الجنان مذكور است. شما چهار جمعه اين نماز را بخوانيد و در پايان هر مرتبه حاجات خود را ازخداوند طلب كنيد.
از دعوات راوندى نقل است كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام گذشتند به مردى كه بر در خانه مردى نشسته بود فرمود با وى كه براى چه بر در منزل اين ستمكار جَبّار نشسته اى گفت بجهت محنت و سختى كه مرا عارض شده فرمود برخيز تا من تو را راهنمائى كنم به درى كه بهتر از در او است و بسوى ربّى كه بهتر است براى تو از او پس گرفت دست او را و آورد او را تا به مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله و فرمود كه رو به قبله كن و دو ركعت نماز كن بدرگاه خدا پس ثناگو خدا را و صلوات بفرست بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و بخوان آخر سوره حَشْر و شش آيه اوّل سوره حديد و دو آيه كه در آل عمران است پس سؤ ال كن حاجت خود را از خدا كه خدا عطا مى فرمايد تو را جناب راوندى فرموده شايد دو آيه آيه قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ باشد يعنى تا بِغَيْرِ حِسابٍ علامه مجلسى (رحمه الله علیه) فرموده شايد آيه قُلِ اللّهُمَّ باشد با آيه شَهِدَاللَّه و بدانكه روايت شده از اميرالمؤ منين عليه السلام كه فرمود هرگاه يكى از شما اراده حاجتى كند پس صبح پنجشنبه در طَلَب آن بيرون رود و بخواند در وقتى كه از منزل بيرون مى رود آخر سوره آل عمران و آية الكرسى و اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَيْلَةِ الْقَدْرِ و سوره حمد زيرا كه در اينها است حوائج دنيا و آخرت . نماز در مُهمّات چهار ركعت مى گذارى و قنوت و اركان آن را نيكو بجا مى آورى و مى خوانى در ركعت اوّل حمد يكمرتبه و حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ هفت مرتبه و در ركعت دوّم حمد يك مرتبه و آيه ماشآءَاللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ اِنْ تَرَنِ اَنَا اَقَلَّ مِنْكَ مالاً وَ وَلَداً هفت مرتبه و در ركعت سيّم حمد يك مرتبه و قوله تعالى لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ اِنّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ هفت مرتبه و در چهارم حمد يك مرتبه وَ اُفَوِّضُ اَمْرى اِلَى اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ هفت مرتبه پس حاجت بخواه .
6- ختم قرآن: در روايت وارد است كه هر كس يك ختم قرآن كند يك دعاي مستجاب دارد.
7- ذكر: در اين خصوص ذكر يونسيه توصيه شده است. توجه به مضمون ذكر يونسيه است: لا اله الاّ انت سبحانك انّى كنت من الظالمين چرا كه بعد از اين ذكربود كه خداوند فرمود: فاستجبنا له و نجيّناة من الغم…. دو مطلب قابل دقت و توجه در اين ذكر هست يكى حسن ظن به خداوند و دوم اعتقاد و اعتراف به بدىها و نواقص خود انسان. ما بايد با تمام وجود باور كنيم كه خداوند غنى،بىنياز، كريم، جواد، مهربان و توانا است. پس از طرف او هيچ مانعى جهت برآوردن حاجات نيازمندان درگاهش وجود ندارد و در مقابل اين ما هستيم كه سراپا نقص و كاستى هستيم و خود را طلبكار خداوند مىدانيم؛ در حالى كه طلبى از او نداريم و هر آنچه را هم كه داريم از سر لطف و رحمت او است. پس همراه با خوشبينى به خداوند و توجه به كاستىهاى خويش و بدون حالت طلبكارانه، دست تضرّع به درگاه آن تواناى كريم بلند كنيد و از اصرار خسته نشويد. انشاءاللّه حاجات شرعى خود را خواهيد گرفت.
ضمنا ما ختم صلوات (نذر چهارده هزار صلوات هديه به ارواح طيبه ائمه (علیهم السلام )) را توصيه مي نماييم. البته زمانها و مكانها نيز در اين قضيه مؤثرند؛ مثلاً حرم معصومين(علیهم السلام) و امامزادگان و نيز شبهاى قدر و جمعه وروز عرفه از مكانها و زمانهايى هستند كه در استجابت دعا تأثير فراوانى دارند. بر اساس روايتي که در کافي نقل شده است امام صادق عليه السلام ميفرمايد کسيکه نيکو وضو بگيرد ودورکعت نماز بخواند ورکوع وسجودش را به تمام و کمال انجام دهد آنگاه بنشيند ودرود بفرستد بر محمد وآل محمد عليهم السلام وآنگاه حاجت خود را حاجت خود را از مظان استجابت در خواست نموده وکسي که خيري را از مظانش بخواهد نا اميد نميشود . ودر روايت ديگري از امام باقر عليه السلام همين مضمون امده وبعد از سلام نماز اين دعا وارد شده : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ مُقْتَدِرٌ وَ بِأَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ ص يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ لِي طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ أَنْجِحْ لِي طَلِبَتِي بِمُحَمَّدٍ ثُمَّ سَلْ حَاجَتَك. الكافي ج : 3 ص : 478