حکمت بیماری ازمنظر دین
حکمت بیماری ازمنظر دین
مفهوم بیماری وحضور آن درزندگی ،همواره انسان رابه خود مشغول داشته وبااین سوال روبرو کرده است که چرابیمار می شود؟علت پدیدارشدن بیماری چیست؟چراعده ای کمتربیمار می شوند؟دسته ای دیگر ،بیشتراوقات مریض اند؟وچرابعضی ازبیماری ها صعب العلاج اند؟
پاسخ به این سوال ها افق های جدیدی رادر علم پزشکی گشوده است ودر این گشایش وروشن شدن اذهان ،نقش ادیان ،رهبران دینی وحضرات معصومین(علیهم السلام)بسیاربرجسته وحائزاهمیت است.انسان مومن اگربه بیماری هامبتلاشود،بازهم مریضی وناخوشی راامری طبیعی تلقی کرده ،وآن رااززبان پیشوایان معصوم خویش به جان ودل می پذیرد.
امام صادق(علیه السلام )می فرماید:اگربنابودهیچ دردورنجی به انسان نرسد،به کدامین وسیله آدمی اززشتی هادامان برمی کشید ودربرابرخداوندفروتنی می کرد وبامردم مهربانی می ورزید؟آیانمی بینی،انسان آن هنگام که دردی دامن گیرش می شود فروتن شده،سرتسلیم فرودمی آورد وبردرگاه خویش،عافیت می جویدودست به صدقه می گشاید؟1
ازامام محمدباقر(علیه السلام)روایتی است که بیداربودن درشب به علت بیماری ودرد،بالاتر است از یک سال عبادت2
ازحضرت صادق(علیه السلام)نقل است که یک شب تب،کفاره گناهان گذشته وآینده است.3
درروایت دیگری آمده است که مومنی که درهنگام شب،تب می کند گناهان او می ریزد ،مانند:ریختن برگ ازدرخت؛واگرازشدت بیماری بررختخواب بیفتد ناله اش ثواب ذکر سبحان الله داردوفریادش ثواب لا اله الا الله وهنگام پهلو به پهلو شدن مانندکسی است که درراه خداشمشیر میزند.4
بنابراین انسان باایمان ،باذکروعبادت رمزورازخلقت وهدف ازآفرینش رامی یابد واحساس امنیت کرده،بایادخداونددیگر خودرابه امواج بیکران ناملایمات تسلیم نمی کند؛این حقیقت رااندیشمندان ومحققان غربی نیز دریافته اند وبرآن تأکید می کنند.(خدایابادردهایم چه کنم،زبیده خدایی،ص37و38)
1.توحیدمفضل،شگفتیهای آفرینش اززبان امام صادق(علیه السلام)،ترجمه ونگارش:نجفعلی میرزایی،ص84
2.اصول کافی،ج3،ص115
3.همان
4.ثواب الاعمال ص192