حکم پوشیدن مانتوهای کوتاه و تنگ
حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و نیز رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.
یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرتهای بیبندوبار میان زن و مرد، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد و تقاضای روابط جنسی را به صورت عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی درمیآورد.
غریزهی جنسی، غریزهای نیرومند، عمیق و دریا صفت است که هرچه بیشتر اطاعت شود بیشتر سرکش میگردد؛ همچون آتشی که هرچه هیزم آن زیادتر شود شعلهورتر میگردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است که در جهان غرب که با رواج بیحیایی و برهنگی، اطاعت از غریزهی جنسی بیشتر شده است، هجوم مردم به مسئلهی روابط جنسی نیز زیادتر شده و تیراژ مجلات و کتبی که رابطه جنسی را رواج میدهند بالاتر رفته است. این مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادی است که قائل به این هستند که همهی گرفتاریهایی که در کشورهای اسلامی و شرقی بر سر غریزهی جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیتهاست؛ و اگر به کلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد شود، این حرص و ولعی که وجود دارد، از بین میرود.
البته از این افراد باید پرسید؛ آیا غرب که محدودیت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته است، حرص و ولع جنسی در بین آنان فروکش کرده یا افزایش یافته است؟!
پاسخ هر انسان واقعبین و منصفی به این سۆال این است که نه تنها حرص و ولع جنسی در غرب افزایش یافته است، بلکه هر روز شکلهای جدیدتری از تمتّعات و بهرهبرداریهای جنسی در آنها رواج و رسمیت مییابد.
یکی از زنان غربی منصف، وضعیت جامعهی غرب را در مواجهه با غریزهی جنسی اینگونه توصیف کرده است:
بعضی افراد میگویند مسئلهی غریزهی جنسی و مشکل زن و حجاب در جوامع غربی حل شده است؛ آری، اگر از زن رویگرداندن و به بچه و سگ و یا همجنس روی آوردن حل مسئله است، البته مدتی است این راه حل صورت گرفته است!! (احمد صبوری اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج ۳، ص ۳۰۲)
از مهمترین فواید فردی حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت برای تک تک بانوان در اجتماع است، علاوه بر آن رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.
در این قسمت، نوشتار کوتاهمان را با دو سوال در حوزهء حجاب ادامه میدهیم:
سوال: در صورتی که زن می داند مرد نامحرم به قصد لذت به صورت و دستهای معمولی زینت نشده او نگاه می کند، در این فرض پوشاندن صورت و دستها لازم است یا خیر؟
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
در فرض مذکور باید حتی وجه و کفین خود را هم بپوشاند.
آیة الله بهجت(رحمه الله علیه ):
پوشاندن دست و صورت مطلقاً بنا بر احتیاط لازم است.
آیة الله تبریزی(رحمه الله علیه ):
بلی در این صورت بنا بر احتیاط، پوشاندن لازم است.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
دست و صورت بنا بر احتیاط واجب باید پوشیده شود(جامع الاحکام ۲/۱۶۵).
آیة الله فاضل لنکرانی(رحمه الله علیه ):
بلی پوشاندن آن لازم است.
سوال:پوشیدن مانتوهای تنگ و کوتاه توسط زنان که حجم بدن آنها پیداست، از نظر شرعی چه صورتی دارد؟
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
اگر موجب جلب توجه نامحرم یا باعث فساد و ارتکاب حرام گردد جایز نیست.
آیة الله بهجت(رحمه الله علیه ):
اگر موجب ریبه باشد حرام است.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
جایز نیست.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
پوشیدن مانتو به نحو متعارف امروز کافی نیست علاوه بر اینکه مانتو مفاتن بدن و برجستگیهای آن را نمی پوشاند و در انظار اجانب مَعرَضیَّت برای فساد دارد و صورت و دست هم پوشیده نمی شود و بهترین پوشش چادر است که تمام مفاتن بدن را از نظر نامحرمان حفظ می کند.
آیة الله سیستانی(دام ظله):
پوشاندن آن از نامحرم لازم است.
آیة الله سبحانی(دام ظله):
حجم بدن زن باید پوشیده باشد.