حضرت فاطمه(س) حامل حقایق بزرگ فقه اسلامی است
رهبر شیعیان بحرین: حضرت فاطمه(س) حامل حقایق بزرگ فقه اسلامی است
آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبرشیعیان بحرین با اشاره به منزلت والای حضرت فاطمه (س) گفت: حضرت زهرا(س)، حامل حقایق بزرگ اسلام، فقه، دیدگاهها و سیاست این دین بزرگ است.
رهبرشیعیان بحرین، ضمن تشریح اسوه بودن و عظمت حضرت فاطمه(س) گفت: اگر انسان در ابعاد زیادی پویا و سرزنده باشد، در همه ابعاد زندگی نیز زنده و پویاست بنابراین در همه ابعاد زندگی خود نیز بزرگ خواهد بود. الگو، شخصیتی است که قادر به نشان دادن خیر و شر باشد و نمونه و الگویی برای خیر و شر باشد. الگوهای شر در زندگی وجود دارد همانطوری که الگوهای خیر و فضیلت نیز وجود دارد.
وی افزود: شخص الگو، تنها کسی نیست که حامل علوم خاصی باشد بلکه کسی است که ارزشهای والا و بزرگ را تجسم کند و شخصیت او، وسیله ای برای نشان دادن راه خیر، هدایت، صلاح، و بزرگی باشد. شخصیتی که از ناحیه فکر، رفتار و اخلاق، مانند شخصیت های بزرگ و والا تبلور یافته باشد و شخصیت او از همه جهات از قبیل تکلم، سکوت، سلوک، روابط مختلف، فعالیت و اهداف، درخشان باشد. زمانیکه این شخصیت، درخشان باشد و رفتار و اوصافش مشخص و شناخته شده باشد، الگو محسوب می شود و کاملا طبیعی است که تنها به خاطر داشتن علم نمی توانیم شخصی را الگو قرار دهیم.
آیت الله عیسی قاسم ادامه داد: شخص بردباری که از نظر روانی و مقابله با خشونت با دیگران صاحب ملکه بردباری در عالی ترین درجه است، در این زمینه الگو محسوب می شود، بنابراین و براساس گفته های قبلی چنان که می بینیم و از سخنان و خطبه های حضرت فاطمه(س) درک می کنیم، ایشان در همه زمینه ها، الگوی همه زنان و حتی مسلمانان جهان محسوب می شوند.
آیت الله القاسم در ادامه به موضوع عبودیت انسان نسبت به خداوند اشاره کرد و تصریح کرد: عبودیت خداوند، تنها راهی است که انسان می تواند عزت و آزادی خود را بیابد و تنها به واسطه خاضع و فروتن بودن برای خداوند می توانیم عزیز باشیم و پس از این خضوع، در مقابل همه موجودات، آزاد خواهیم بود.
وی در این باره عنوان داشت: ما تنها به واسطه ارتباط با خداوند است که می توانیم عزیز و مقتدر باشیم و این موضوع خطی است که انسان قادر به انکار آن نیست.
رهبر شیعیان بحرین در ادامه سخنان خود به جایگاه حضرت زهرا(س) در زندگی، بزرگواری و عظمت ایشان و اسوه بودن او در زندگی اشاره داشت و اظهار کرد: همه ما می دانیم اشخاص، به واسطه بزرگی خود، الگو قرار می گیرند هنگامی که ما از جنبه الگو درباره حضرت فاطمه (عليهاالسلام) سخن می گوییم، باید در ورای الگو بودن ایشان، بزرگواری و عظمت را نیز ببینیم، هیچ الگویی بدون بزرگی و عظمت نیست و عظمت، راز الگو بودن است.
وی ادامه داد: الگو باید دارای کمالی باشد که ما فاقد آنیم ، نفوس ما در طلب آن باشد و عقول ما نیز به آن قانع باشد. شخص نمی تواند الگو و اسوه قرار گیرد الا اینکه دارای نوعی زیبایی باشد که بقیه فاقد آن هستند از قبیل زیبایی علم، تقوی، کرم. بنابراین به ناچار در پس الگو بودن اشخاص، عظمت و بزرگی نیز نهفته است.
این روحانی شیعه بحرین افزود: همانطور که می دانیم، لازمه اسوه بودن، عظمت و بزرگی در زندگی است از این منظر نیز چنانکه از شواهد و سخنان حضرت فاطمه(س) پیداست، ایشان در بزرگی و عظمت بی نظیر بودند، بنابراین الگوی و اسوه قرار می گیرند.
وی ادامه داد: بنابراین حضرت فاطمه (عليهاالسلام) چون دارای عظمت و بزرگی در زندگی است و دارای آن نوع زندگی است که نمی توانیم به آن دست پیدا کنیم، الگو و اسوه محسوب می شود همچنانکه همه امامان معصوم ما نیز الگوهای والای ما هستند.
آیت الله القاسم به الگو بودن و اسوه بودن امامان معصوم(ع) اشاره کرد و اضافه کرد: از آنجا که آنها دارای یک زندگی خوب و ایده آل بودند که ما نمی توانیم به آن درجه برسیم و دارای یک نوع زندگی والا و متعالی بودند که ما فاقد آن هستیم، بنابراین آنها الگوی ما در زندگی محسوب می شوند. فرق همه امامان معصوم ما نسبت به دیگران این است که همه کمالات انسانی در آنها جمع می شود.
وی در این باره ادامه داد: موضوع دیگر اینکه آنها، کانون شعاع دین هستند هریک از آنها، خورشیده تابنده ای در جهان، عالم ارواح، عالم نفس و عالم اراده هستند و جهان نفوس دیگر می توانند از امتداد معنوی امامان معصوم و بخشش های معنوی اهل بیت (ع) تغذیه کنند.
وی با بیان اینکه ما همیشه محتاجیم که قدمهایمان را در راه معنوی اهل بیت (ع) قرار دهیم و از آنها پیروی کنیم و نزدیک به آنها عمل کنیم اگرچه نتوانیم مانند آنها باشیم، تصریح کرد: همانطور که می دانید فقیه بزرگ و عارف، خودش را از نظر فکری و معنوی، شاگرد کوچکی درمقابل نمونه های عالی اهل بیت (ع) می داند. شاید ما بتوانیم بخش زیادی از اخلاق فکری اهل بیت را درک کنیم اما نزدیک شدن به آنها از ناحیه معنوی بزرگترین چالش ماست.
آیت الله شیخ عیسی قاسم در ادامه به حیات عقلی حضرت فاطمه (عليهاالسلام)اشاره کرد و گفت: ما به عصمت حضرت فاطمه(س) اعتقاد داریم و این موضوع بالاترین درجه کمال او را می رساند.
وی در همین زمینه افزود: ما به وضوح می توانیم شخصیت عقلی و فکری ایشان را از لابه لای خطبه های ارزشمندشان درک کنیم و همانطور که از این سخنان پیداست، ایشان حامل هشیاری و بیداری حقایق اسلام، فقه، سیاسی و تعالیم والای آن است.
وی افزود: هنگامی که زندگی و سیره حضرت فاطمه(س) را مطالعه می کنید، خواهید دید که ایشان، واقعیت خارجی، عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را به بهترین شکل درک می کنند. به همه زمینه ها اهتمام کامل دارند و خطبه ایشان، یک شخصیت واقعی را بیان می کند که دارای اندیشه ای نورانی، فکری اسلامی و پیشگام است که هیچ گاه کهنه نمی شود.
وی با بیان حیات معنوی حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: عبادت حضرت فاطمه (س) در تمام طول شب تا سپیده دم که حتی به تورم پاهای او می انجامید، و دعا کردن برای مومنان غیر از خود، بر زندگی معنوی ایشان اشاره دارد. بنابراین حضرت فاطمه(س) رسالت خود پس از پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی (ع) در بالاترین حد ابلاغ کرد.
این روحانی شیعه افزود: در میان زنان، حضرت فاطمه (س) به عنوان الگو ارایه شده است و او تنها یک زن نیست بلکه رسالتی است برای همه زنان جهان تا زندگی خود را براساس زندگی این بانوی بزرگ اسلام بنا نهند. بنابراین الگوی عالی زنان اسلام و آن شخصیت انسانی که رسول خدا برای مباهله انتخاب کرد، در حضرت فاطمه(س) تجسم می یابد.