حب علی در قرآن وسنت
عشق پاکان وسیله ای است برای اصلاح وتهذیب نفس، نه اینکه خود هدف باشد.اکنون بایدببینیم اسلام وقرآن محبوبی رابرای ما انتخاب کرده اند یانه؟
قرآن سخن پیامبران گذشته راکه نقل می کند می گوید همگان گفتند:«ما ازمردم مزدی نمی خواهیم ، تنها اجر ما برخداست.»اما به پیغمبرخاتم خطاب می کند:
قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی«شوری،23» بگو از شما مزدی را درخواست نمی کنم مگر دوستی خویشاوندان نزدیکم.
اینجا جای سوال است که چرا سایرپیامبران هیچ اجری را مطالبه نکردند ونبی اکرم برای رسالتش مطالبه مزد کرد؛دوستی خویشاوندان نزدیکش را به عنوان پاداش رسالت از مردم خواست؟
قرآن خود به این سؤال پاسخ می دهد:
قل ما سألتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله.
بگو مزدی را که درخواست کردم چیزی است که سودش عاید خود شماست.مزد من جز برخدانیست.
یعنی آنچه را من به عنوان مزد خواستم عاید شما می گردد نه عاید من.این دوستی کمندی است برای تکامل واصلاح خودتان. این اسمش مزد است والا در حقیقت خیر دیگری است که به شما پیشنهاد می کنم .از این نظر که اهل بیت وخویشان پیغمبر مردمی هستند که گرد آلودگی نروند ودامنی پاک وپاکیزه دارند(حجور طابت وطهرت)، محبت وشیفتگی آنان جز اطاعت از حق وپیروی از فضایل نتیجه ای نبخشد ودوستی آنان است که همچون اکسیر، قلب ماهیت می کند وکامل ساز است.
مراداز «قربی» هر که باشد مسلما از برجسته ترین مصادیق آن علی«علیه السلام» است.
فخر رازی می گوید:
زمخشری در کشاف روایت کرده :«چون این آیه نازل گشت،گفتند:یا رسول الله !خویشاوندانی که بر ما محبتشان واجب است کیانند؟فرمود:علی وفاطمه و پسران آنان.»
از این روایت ثابت می گردد که این چهار نفر«قربای» پیغمبرند وبایست از احترام ودوستی مردم برخوردار باشند.
از پیغمبر نیز راجع به محبت ودوستی علی روایات بسیاری رسیده است:
1.ابن اثیر نقل می کند که پیغمبر خطاب کرد به علی وفرمود:
یاعلی!خداوند تورا به چیزهایی زینت داد که پیش بندگان اوزینتی از آن محبوب تر نیست:کناره گیری از دنیا ؛آنچنان قرارت داد که نه تو چیزی ازدنیا بهرمند شوی و نه آن از تو. به تو بخشید دوستی مساکین را؛ آنان به امامت تو خشنودند وتو نیز به پیروی آنان از تو.خوشا به حال کسی که تورا دوست بدارد ودر دوستی ات راستین باشد،و وای برکسی که باتو دشمنی کند وعلیه تو دروغ گوید.(اسدالغابة،ج4/ص23)
2.سیوطی روایت می کندکه پیغمبر فرمود: دوستی علی ایمان است ودشمنی وی نفاق. (کنز العمال.جمع الجوامع سیوطی،ج6/ص156)
3.ابو نعیم روایت می کند که پیغمبر خطاب به انصار کرد وفرمود:
آیا راهنمایی کنم شما رابه چیزی که اگر بدان چنگ بزنید، بعد از من هرگز گمراه نشوید؟گفتند: آری یا رسول الله! فرمود:این، علی است. دوستش بدارید به دوستی من واحترامش کنید به احترام من، به وسیله جبرئیل فرمانم داد که این را برای شما بگویم. (حلیة الاولیاء،ج1/ص63)
منبع:جاذبه ودافعه علی(علیه السلام)، استادمطهری، ص84-86