باربی جدید
دخترهای زیادی با این عروسک باربی بزرگ شدند؛ خیلیهایشان هزار جور زحمت کشیدند تا آنقدر لاغر شوند که به آنها باربی بگویند؛ عروسک باربی، کیف باربی، تی شرت باربی و هزار باربی دیگر زندگی فرزندان بسیاری را در سراسر کره زمین احاطه کرده بود تا شرکتهای غربی روز به روز پولدارتر و دختران جهان روز به روز لاغرتر و قلمی تر شوند؛ حالا اما سرمایهداری ظاهرا بر سر عقل آمده است و تلاش میکند برای رهایی از خطرات باربی شدن زنان و شاید هم سود بیشتر، مدل دیگری را جایگزین آن کند؛ «لامیلی» عروسک و در واقع مدل جدیدی است که از باربی چاقتر است و قرار است در آینده نزدیک جایگزین باربی شود؛ گویی، دوره باربی تمام شده است.
بعد از سالها سیطره عروسک «باربی» بر زندگی زنان و دختران سرتاسر جهان، حالا شرکت های غربی مد و عروسک سازی به دنبال جایگزین کردن مدل جدیدی به جای این عروسک هستند؛ مدلی که با زندگی واقعی آدم های این روزگار سازگار باشد تا شاید دیگر زنان و دختران مجبور نباشند برای تبدیل شدن به آن، زندگی را بر خود و اطرفیانشان سخت کنند.
دار و سارا قرار بود الگویی ایرانی برای فرزندان ما باشند و جایگزین مدهایی شوند که سالها بر بازار فرهنگی کشور سلطه داشت، اما متاسفانه هنوز هم که هنوز است، ما باید منتظر آنها باشیم… دوران باربی تمام شد، اما ای کاش به جای آغاز دوران لامیلی واحتمالا ورود عروسکهای جاندار به کشور ، دوره سارا و دارا واقعا برای ما آغاز می شد
آقای لام قصد دارد در ماه نوامبر سال جاری میلادی پنج هزار عروسک لامیلی راوارد بازار کند. او می گوید تاکنون درخواست های زیادی از پدر و مادرها و کودکان دریافت کرده است.لامیلی دختری با اندامی متوسط، سالم و قوی وبا آرایش بسیار کم است و اندام او بر اساس متوسط ابعاد جسمانی یک دختر جوان 19 ساله طراحی شده است. لامیلی بر خلاف باربی بلوند نیست و موهایی قهوه ای دارد.
عروسکی به نام لامیلی که بر اساس متوسط ویژگی های اندام زنانه ساخته شده، قرار است وارد بازار و رقیبی برای عروسک های معروف باربی شود. مبتکری که این عروسک ها را طراحی کرده عقیده دارد که “متوسط زیباست". نیکلای لام طراح25 ساله آمریکایی از عموم مردم در خواست 95 هزار دلار کمک مالی کرده بود تا بتواند این عروسک را وارد بازار کند؛ اما با اینکه هنوز مدتی به پایان مهلت جمع آوری کمک مانده، او بیش از مبلغ مورد نیاز را دریافت کرده است.
انگیزه و علت هر چه باشد، باید گفت حالا دیگر دوران باربی تمام شده است. «لامیلی» چاق تر و واقعی تر از باربی است؛ آنقدر که دختران و زنان جوان، مانکن ها و کارکنان سالن های مد دیگر مجبور نخواهند بود برای لاغر شدن رنج مصرف هزار نوع قرص و رژیم شیمیایی را تحمل کنند. شاید حالا سرمایه داری و شرکت های مد به این نتیجه رسیده اند که بازار امروز دنیا در دست آدم هایی است که چندین ساعت در روز کار می کنند و دیگر فرصت کافی برای گرفتن رژیم و لاغر شدن ندارند، پس باید الگوی آدم ها را عوض کنند؛ پس، «لامیلی» کلیشه و قالبی جدید برای بازار سرمایه داری است تا با تشویق کردن زنان برای نزدیک شدن به آن، سرمایه و درآمدی نو کسب کند.