شرح زیارت حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) قسمت دوم
دعوت معصوم در بهشت به زیارت شما در دنیا بستگی دارد
تصور کنید در بهشتتان نشستهاید، ناگهان فرشته ای دعوت نامه می آورد که امشب به مهمانی دعوت اید. مهمانی که در آن چهارده معصوم و حضرت معصومه (سلام الله علیها) هستند. این اتفاق حتماً می افتد. چون ما در زیارت خانم می گوئیم: «عرّفَ للهُ بَینَنا وَ بَینَکُم فِی الجَنّه= خدا من و شما را در بهشت به هم معرفی کند»، یعنی در بهشت همه معصومین را می بینیم که به دعوت خودشان هم خواهد بود. چون اگر قرار بود دعوتتان نکنند، در دنیا هم دعوتتان نمیکردند. ولی به شرطی که آدم بفهمد، اما آدمی که در این دنیا شعور نداشته باشد، کور باشد، چنانچه قرآن کریم می فرماید: «وَمَنْ كَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَى[1]= و هر كه در این [دنیا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] است» آنجا هم نمی فهمد و کور خواهد بود. اگر هم دعوتش کنند، فقط می رود و برگردد. همان طور که در دنیا فقط حرم می رفت و می آمد.
جوینده بهشت ناب در خواب نیست
در فراز زیارت حضرت معصومه می خوانیم: «فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ= پس آنچه را از من نگیر» این همان دغدغهای است که در زیارت نامهها میخوانید. امیرمؤمنان در نهجالبلاغه میفرماید: «جَعَلَنَا اللهُ وَإِیَّاكُمْ مِمَّنْ یَسْعَى بِقَلْبِهِ إِلى مَنَازِلِ الاْبْرَارِ بِرَحْمَتِهِ= خداوند، به رحمت خویش، ما و شما را از كسانى قرار دهد كه با دل خویش، به سوى جایگاه هاى نیكوكاران مى شتابند». قلب باید دلتنگ اهلبیت باشد. همان طور که برای خرید خانه یا مغازه، پیدا کردن شغل، ادامه تحصیل دغدغه داری و قلبت درگیر می شود، برای رفتن به بهشت و بودن با معصوم هم باید قلبت درگیر بشود.
حضرت علی (علیهالسلام) فرمود: «إِنِّی لَمْ أَرَ كَالْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا= بدانید! من چیزى مانند بهشت ندیده ام كه جوینده اش خواب باشد» ما بهشت رفتن را دوست داریم و قلبمان هم برایش میتپد ولی درگیر نیست و هیچ کاری برایش نمیکنیم. در حالی که برای رسیدن به بهشت باید تلاش کرد.
قلبهای ما درگیر کجا و چی هستند؟ اگر قلبهای ما درگیر خانواده آسمانی مان بود، چرا امام زمان باید آواره، طرد شده، تنها و یگانه باشد! آیا ما واقعاً دغدغه تنهائی داریم! آیا برای رفع موانعش تلاشی کردهایم! آیا باری از دوش حضرت برداشتهایم! پس نشان میدهد که قلب ما اصلاً درگیر نیست که غصه بخوریم و دغدغه داشته باشیم. اهل امام زمان بودن و اهلیت داشتن، تعریف خاص دارد.
پس برای این که با معصوم باشی و بمانی باید همان طور که برای دنیایت تلاش می کنی، برای رسیدن به آنها هم باید سعی کنی.
شرح زیارت حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) قسمت اول
حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) محل حضور چهارده معصوم است
در زیارت حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) از خدا میخواهیم عاقبت ما را به سعادت ختم کند و آنچه را داریم را از ما نگیرد. اگر بخواهید این دعا محقق شود، باید دغدغه تلاش کنیم و همراهی با حضرت را در بهشت از دنیا بدست بیاوریم.
حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) بهشت زیبا، جذاب و ضیافتی است که وقتی انسان وارد حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) میشود، حال و صفای خاص دارد. نقل است که در مورد حرم حضرت معصومه فرمودند: «اینجا آشیانهی ماست». حرم حضرت، حرمی است که چهارده معصوم حاضرند و شما را می بینند.
وقتی مشغول خواندن زیارت نامه میشوید، توجه کنید که در محضر آنها هستید، صدایتان را میشنوند و پاسخ سلامتان را میدهند.
اشکالی که بعضیها میگیرند، این است که ما این نورهای الهی را نمیبینیم، پس چطور میتوانیم ارتباط بگیریم. جوابش این است که اگر ما حجاب هایمان را برطرف کنیم، این مسئله هم حل خواهد شد.
در این حرم ضیافتی است که همه حضور دارند. حالا شما که به این مهمانی دعوت شدید، قدر بدانید و از آن درست استفاده کنید. چون در عمرتان ثبت می شود. بدون دعوت هم نمی شود، رفت. لیاقت می خواهد که شما دعوت می شوید و می روید.
فرض کنید اگر رهبر معظم انقلاب خصوصی دعوتت کرد و بگویند که می خواهند تنهایی ببینند، چه حسی به شما دست میدهد تا دعوت یک شخص دیگر. متاسفانه به خاطر ضعف معرفتی مان نمی توانیم این حظ ها را درک کنیم که من به دعوت مستقیم و اذن معصوم وارد حرم می شوم. همان طور که در اذن دخول می خوانید: «بِأِذْنِ اللهِ وَإِذْنِ رَسُولِهِ و ائمه المعصُومینَ ادخل هذا الحرم» یا آنجائی که به همراه فرشتگان وارد می شویم: «مَلائِكَةَ اللّهِ أعوانی و كونوا أنصاری» اینها کلمات بزرگی است که باید تفکر کنیم و شاکر باشیم.
اگر با معرفت وارد حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) یا سایر امامزادگانی که واجبالتعظیم هستند، شدید؛ میفهمید که چه تشریفاتی وجود دارد که با حظ بردن از آنها می خواهید از شوق بمیرید. این که ما غمگین می رویم، غمگین هم بر می گردیم، از بی معرفتی، دل مردگی، زنگار و حجاب های خودمان است.
درست است که به خاطر همین رفتن و آمدن برایمان ثواب می نویسند، ولی «شدن» و «تحول» مهم است. اینجاست که مؤمن فهمیده و اهل معرفت ترسش شروع میشود. چون متوجه حضور خود در بهشت است. بهشتی که به دعوت و رضایت چهارده معصوم، حضرت معصومه و سایر بزرگان بوده و راهش دادند.
برگرفته از شخنان استاد محمد شجاعی
صلوات
از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم پرسیدند: صلواتی که قرآن می گوید، کدام است. فرمودند: صلواتی که قرآن می گوید: دو نشانه دارد: 1) صداهایتان را در صلواتِ بر من بلند کنید. بعد پرسیدند: فایده ی صلوات بلند چیست؟ فرمودند: «صلوات با صدای بلند نفاق، دورویی و دورنگی را از مابین شما بیرون می برد».
2) صلواتی که بر من می فرستید، «ابتر» یعنی بدون دنباله نباشد. گفتند صلوات ابتر کدام است؟ فرمودند: «درود بر پیغمبر باشد و درود بر آلش نباشد. صلوات ابتر را نه من می پسندم و نه خدا اجری بابتش می دهد».
برگرفته از مباحث استاد نیکنام مورخ 25 آبان 96
رابطه زندگی مادّي با مسائل اخلاقی در روایات اسلامی
رابطه زندگی مادّي با مسائل اخلاقی در روایات اسلامی
در روایات اسلامی نیز بازتاب گسترده اي دارد که حاکی از
تأثیر عمیق صفات اخلاقی
در زندگی فردي و اجتماعی انسانها است که در ذیل به قسمتی از این احادیث پرمعنی اشاره می شود:در حدیثی از امیر مؤمنان -علی علیه السلام -می خوانیم
فی سِعَهِ الْاخْلاقِ کُنُوزُ الْارْزاقِ؛ گنجهاي روزیها، در اخلاق خوب و گسترده، نهفته شده است »
در حدیث دیگر از امام صادق علیه السلام می خوانیم«حُسْنُ الْخُلْقِ یَزیدُ فِی الرِّزْقِ؛ »
«حسن خلق، روزي را زیاد می کند»
در حدیث دیگري از علی -علیه السلام -درباره تأثیر حسن اخلاق در جلب و جذب مردم به استحکام رابطه دوستی در میان
آنها چنین آمده است:
مَنْ حَسُنَ خُلْقُهُ کَثُرَ مُحِبُّوهُ وَآنَسَتِ النُّفُوسُ بِهِ؛ کسی که اخلاقش نیکو باشد، دوستانش فراوان می شوند و مردم به او انس می گیرند
باز در حدیث دیگري از امام ششم، امام صادق علیه السلام این معنی با صراحت بیشتري آمده، می فرماید:
انَّ الْبِرَّ وَحُسْنَ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدِّیارِ وَیَزیدانِ فِی الْاعْمارِ؛ نیکوکاري و حسن اخلاق، خانه ها (و شهرها) را آباد و عمرها را زیادمی کند »
شک نیست که عمران و آبادي در سایه اتّحاد و صمیمیّت و همکاري در میان قشرهاي جامعه به وجود می آید، و آنچه باعث
تحکیم این امور شود، از عوامل مهمّ عمران و آبادي خواهد بود.
طول عمر نیز مولود آرامش فکر و آسودگی خیال و جلوگیري از فقر و همکاري و همبستگی اجتماعی است و این امور در
سایه اخلاق به دست می آید.
در همین رابطه، در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است که فرمود:حُسْنُ الْخُلْقِ یُثْبِتُ الْمَوَدَّهَ؛ »
«اخلاق خوب پیوند محبّت و دوستی را
محکم می کند.»
و نیز در احادیث متعدّدي درباره تأثیر سوء خلق در ایجاد نفرت اجتماعی و پراکندگی مردم، و تنگی معیشت و سلب آرامش وآسایش مطالب فراوانی آمده است؛ از جمله:
«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ؛ کسی که اخلاقش بد باشد، روزي او تنگ می شود » در حدیثی از علی علیه السلام می خوانیم
«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ اعْوَزَهُ الصَّدیْقُ وَالَرَّفیْقُ » کسی که بد اخلاق باشد دوستان و رفیقان او پراکنده می شوند و او را رها می کنند و نیز از همان حضرت آمده است که فرمود:
سُوْءُ الْخُلْقِ نَکِد الْعَیْشِ وَعَذابُ النَّفْسِ؛ اخلاق بد موجب سختی و تنگی زندگی و ناراحتی روح و وجدان می شود»باز از همان حضرت آمده است
: -9 از امیر مؤمنان علی علیه السلام پرسیدند
« مَنْ ادْوَمُ النَّاسِ غَمّاً؛ چه کسی غم و اندوهش از همه بیشتر است ؟»
قال علیهالسلام:«اسْوَئُهُمْ خُلْقاً! فرمود: کسی که از همه اخلاقش بدتر است »
و بالاخره در حدیثی می خوانیم که لقمان حکیم به فرزندش چنین نصیحت می کرد«ایَّاكَ وَالضَّجْرَ وَسُوْءَ الْخُلْقِ وَقِلَّهَالصَّبْرِ فَلایَسْتَقیمُ عَلی هذِهِ الْخِصالِ صاحِبٌ »؛
از بی حوصلگی و سوء خلق و کم صبري بپرهیز که با داشتن این صفات بد،
دوستی براي تو باقی نمی ماند.»
اخلاق در قران،ج1،ص58
وحدت امت اسلام
جماعت
✓ حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: هركه میخواهد خداوند در قيامت اعمال زشتش را بر او عرض نكند و پرونده گناهانش را نگشايد، بايد اين دعا را بعد از هر نماز بخواند:
????اَللهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ أَرْجى مِنْ عَمَلى وَ إِنَّ رَحْمَتَكَ أَوْسَعُ مِنْ ذَنْبى اَللّهُمَّ إِنْ كانَ ذَنْبى عِنْدَكَ عَظيماً فَعَفْوُكَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبى اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ أَكُنْ اَهْلاً أَنْ أَبْلُغَ رَحْمَتَكَ فَرَحْمَتُكَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنى وَ تَسَعَنى لِاَنَّها وَسِعَتْ كُلَّشَىْءٍ بِرَحْمَتِكَ ياأَرْحَمَ الْرّاحِمينَ
✨بار خدايا! همانا آمرزش تو از عمل من اميدواركننده تر و مهربانى تو از گناه من گسترده تر است، بار خدايا! اگر گناهانم نزد تو بزرگ است، گذشت تو از گناه من بزرگتر است، بار خدايا! اگرچه شايسته دست يابى رحمت تو نيستم، امّا رحمت تو سزاوار است به من برسد و مرا فرا گيرد، زيرا رحمتت همه چيز را فرا گرفته است، به حق مهربانيت اى مهربان ترين مهربانان! .
????منبع: ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،ص 132
دوری از شبهات
????دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات، وَرَع نام دارد. برای حفظ خودمان، باید به مستحبات و مکروهات توجه کنیم. مستحبات، بازوی واجبات؛ و تَرکِ مکروهات، به دوری از حرام و گناه کمک میکند.
???? امام صادق میفرمایند : هر کس میخواهد از یاران مهدی باشد، علاوه بر ترک گناه، باید از شُبَهات هم دوری کند؛ یعنی مواظب باشد که هر چیزی که در آن شُبهه عقلی و عُرفی است مرتکب نشود.
????ترکِ شُبَهات میان انسان و امام سِنخیَت و تشابه بوجود می آورد.
???? کتاب مکیال المکارم ج۲