مدیریت بحران در سیره پیامبر اکرم
عنوان :مدیریت بحران در سیره پیامبر اکرم
محقق:فرناز گیشین زاده
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان مدیریت بحران در سیره پیامبر اکرم با هدف تبیین سیرهی مدیریتی پیامبر اعظم در مواجهه با بحرانهای فرهنگی، اقتصادی و نظامی به رشته تحریر در آمده است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق توصیفی است. یکی از مفاهیم مورد بررسی در این تحقیق، بحران به معنی آشفتگی و تغییر حالتی است که به طور ناگهانی یا غیر ناگهانی در یک جامعه رخ میدهد. بروز بحران در جامعه زمامداران آن جامعه را بر آن میدارد که آن بحران را رفع کنند و پس از آن به سالم سازی جامعه بپردازند، که این فرآیند مدیریت بحران نام دارد. پیامبر و ائمه اطهار از انسانهایی هستند که سیرهی علمی و عملی آنان بهترین الگو برای زندگی بشر است و روش برخورد آنان با بحرانهای مختلف در طول تاریخ اسلام از مسائل مهم قابل بررسی است. سیرهی پیامبر در مواجهه با بحرانهای اقتصادی، فرهنگی و نظامی میتواند الگوی مناسبی برای جامعهی مسلمین در همهی اعصار باشد. پیامبر اکرم همواره در صدد اصلاح وضعیت فرهنگی، اقتصادی و نظامی جامعه بودند. تاریخ نشان میدهد پیامبر اکرم با انجام فعالیتهای فرهنگیای همچون احداث مسجد و مبارزه با نفاق سعی در اصلاح اوضاع فرهنگی جامعه داشتند. ایشان همچنین در اصلاح ابعاد مختلف زندگی فردی افراد جامعه (سبک زندگی) تلاشهای گستردهای انجام دادند از جمله: مبارزه با خرافات، عیادت از بیماران و غیره. در عرصهی اقتصادی پیامبر اکرم با تاکید بر یکی از مهمترین اصول اقتصادی جامعه یعنی کار توانستند نظام مطلوبی را بر اقتصاد جامعه حاکم کنند. در عرصهی نظامی پیامبر با استفاده از روشهای نوین نظامی که در میان جامعهی عرب جاهلی آن روز مرسوم نبود توانستند پیروزیهای بسیاری برای مسلمانان کسب کنند.
نقش پیامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در پایه گذاری تمدن اسلامی
نقش پیامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در پایه گذاری تمدن اسلامی
محقق:محدثه خالقی
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان نقش پیامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در پایه گذاری تمدن اسلامی به هدف تبيین نقش ايشان در پایه گذاری تمدن اسلامی در ابعاد مختلف جامعه نگاشته شده است تمدن خروج از بادیه نشینی و گام نهادن در شاه راه نهادینه شده امور اجتماعی است دوره طلایی اسلام، همان دوره ای است که با حیات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) و ایام استقرار دین اسلام در مدینه مقارن بود . حضرت با تشکیل حکومت و پی ریزی پایه های حکومت اسلامی تمدن جدیدی پایه گذاری کردند که سرچشمه تمدن اسلامی گرديد .تمدن نوين اسلامي حاصل تعالی فرهنگی و پذیرش نظم اجتماعی در جامعه عصر نبوي است . روش به کار گرفته شده در تحقیق توصیفی و تحلیلی می باشد . نتایج حاصله از تحقیق عبارت است از : رسول اکرم با هجرت از مکه به مدینه ، نخستین اصول و پایه های تمدن و مدنیت جامعه اش را بنیان نهاد . پیامبراكرم باتشكيل حكومت، فرهنگ جاهلیت را که فاقد روح تفکر و تعقل بود و شامل آداب و رسوم متعصبانه بود به فرهنگی با علم و آگاهی تبدیل کرد . اقتصاد اعراب را که بر غارت و چپاول قبایل ضعیف تر از خود متکی بود به اقتصادی پویا تبدیل کرد و کشاورزی و صنعت و تجارت را رونق داد . از نظر سیاسی نزاع های بین قبایل را حل کرد و آنان را به امتی واحد تبدیل کرد . چنانكه ايشان از آغاز ورود به یثرب ، با وجود اختلافات نژادی و خونی جامعه مسلمانان در مدینه ، شرایطی را فراهم آورد که به یکسان سازی اجتماع مسلمانان و همبستگی و برابری ایشان انجامید.
تحقیقات پایانی ارائه شده در سال 94
عنوان:معیارهای زن مطلوب از دیدگاه آیات و روایات
پژوهشگر:مهناز فولادی
استاد راهنما:جناب آقای حمید حمیدیان
چکیده:
یکی از موضوعاتی که در طول تاریخ در معرض آراء و تفسیرهای گوناگونی قرار گرفته و همواره دچار افراط و تفریط شده است، شخصیت و جایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی زن است. امروزه کج اندیشی و عدم تعادل در این زمینه، در جوامع مختلف به چشم می¬خورد. در این میان تنها مکتب انبیاء و اوصیاء الهی است که با تکیه بر وحی و استمداد از خالق هستی از هر گونه افراط و تفریط به دور است و به ترسیم جایگاه حقیقی زن، متناسب با آفرینش آن پرداخته است.
هدف این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، بررسی معیارهای زن مطلوب در ساحت ایمان و اخلاق، اخلاق خانوادگی و ساحت اجتماعی می¬باشد و حاصل آن این است که از دیدگاه اسلام زن مطلوب به تساوی و تفاوت¬هایی که در آیات و روایات برای زن و مرد بیان شده است، توجه دارد و از آن¬ها برای رسیدن به کمال و قرب الهی استفاده می¬کند. او در حیطه خانوادگی به نقش مهم مادری و همسری که اصلی ترین وظیفه و مسئولیت¬های زن است و هم¬چنین مسئولیت¬های خویش به عنوان فرزند و دختر خانواده توجه دارد.
ایشان همواره تعادل در زندگی را رعایت می¬کند و مصلحت اهم را بر مهم مقدم می¬دارد و در نتیجه به بهانه فعالیت¬های سیاسی و اجتماعی از مسئولیت¬ خویش در حیطه روابط خانوادگی غافل یا کم توجه نمی¬شود و از سوی دیگر به بهانه وظایف خانوادگی، فعالیت سیاسی و اجتماعی را رها نمی¬کند. اسلام زن را از فعالیت اقتصادی بیرون از خانه منع نکرده است، اما شایسته است که زن به اموری مشغول شود که متناسب با روحیات و توان جسمی او باشد و با ازدواج یا وظایف همسری و مادری او در تزاحم باشد یا امکان جمع آن¬ها نباشد، خانواده را مقدم می¬دارد. شایسته است زنانی که در بیرون از محیط خانه مشغول به غعالیت¬های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … می¬باشند، خود را ملزم به رعایت آداب معاشرت اجتماعی از قبیل رعایت حیاء و عفت کنند و در این مسیر از زنان برتر جهان اسلام مانند فاطمه زهراء (سلام الله علیها) الگوگیری کنند تا بهترین زندگی را برای خویش به ارمغان آورند.
واژگان کلیدی:معیار، زن، مطلوب، حیطه رفتار فردی، حیطه روابط خانوادگی، حیطه اخلاق اجتماعی.
تحقیقات پایانی ارائه شده در سال 94
عنوان:آثار بندگی خداوند از دیدگاه آیات و روایات
استاد راهنما:سرکار خانم عفت حسین¬رضایی
پژوهشگر:زینب محسن بیگی
چکیده
این تحقیق با عنوان«آثار بندگی خداوند از دیدگاه آیات و روایات» و به منظور تبیین آثار بندگی خداوند از دیدگاه آیات و روایات نگاشته شده و این هدف در متوجّه کردن فرد به اینکه می¬تواند با بندگی کردن به قرب الهی دست پیدا کند مؤثر است و همچنین از آشنایی با انواع بندگی خداوند و آشنایی با آثار فردی و اجتماعی بندگی بحث به میان آمده است. آثارفردی عبارتند از:خضوع وخشوع، آرامش درونی، نشاط وبهجت، حضورقلب، توجه به ذلت نفس و عزت عبودیت، تسلط بر خود ،عدم فخر و مباهات، خوشبینی به جهان ،خلقت و هستی، خودیابی، تواضع و اخلاص در عمل، تشخیص حق از باطل، جلب نظر و محبت الهی، موجب روشنی سینه ها، کلید نیکوکاری، سلامت جسم و جان، مانع آلودگی به گناه و معصیت، اعتقاد و اعتماد به قضا و قدر الهی. آثار اجتماعی نمازعبارتنداز:نمازسدی در برابر گناهان آینده، کسب مقامات عالی، نماز و رفع مشکلات، رفع گرسنگی به وسیله ی نماز. آثار اجتماعی نماز جماعت عبارتند از: ایجاد وحدت بین مسلمین، کسب شخسیت و هویت، خوش گمانی به نماز گزار، نجات از دام شیطان، پیوند دلها در نماز جماعت. آثار اجتماعی نماز جمعه عبارتند از:پاداش مضاعف، ثواب حج، پاداش دویست سال عبادت، کفاره ی گناهان تا ده روز، بخشش و رحمت خداوند، تجدید روحیه ی دینی و نشاط معنوی، ترک نماز جمعه.نتایجی که این تحقیق به همراه داشته است عبارتند از: هر امری که باعث رشد وتعالی انسان شده و او را در راه رسیدن به تقرّب الهی یاری می¬کند از دیدگاه عقل و شرع قابل پذیرش است، بندگی خداوند از جمله این امور است .هرکس که متوجّه پروردگارش شود و مطمئن شود که هدف نهایی از آفرینش اوست، با یاد او (خدا) دلش آرام می-گیرد، پس بهترین وسیله برای رفع نگرانی¬ها تنها ذکر و یاد خدا است.انسان با انجام دادن عبادات و عبودیت خداوند می-تواند خود را از اثر گناهان در گذشته و آینده حفظ کند و به قرب الهی برسد.
کلید واژه ها:آثار،بندگی،عبودیت،آیات،روایات
تحقیقات پایانی ارائه شده در سال 94
عنوان:آثارخود فراموشی بر خدا فراموشی از دیدگاه آیات و روایات
استاد راهنما: فاطمه معین الدینی
پژوهشگر:رضیه گنجی زادگان
چکیده
خودفراموشی ازبیماری های خطرناک اخلاقی است که سبب هلاکت دردنیا وآخرت می گردد، چرا،که انسان را از مصالح مادی ومعنوی بی خبر می سازد و با این بی خبری انسان فرصت ها را از دست داده، امکانات را ضایع و استعدادهای خویش را بر باد خواهد داد. تحقیق حاضر به هدف تبیین عوامل خودفراموشی برخدا فراموشی و آثار دنیوی و اخروی آن از دیدگاه آیات و روایات نگاشته شده، روش بکارگرفته شده در تحقیق توصیفی و تفسیری است، مهم ترین نتایج حاصله از تحقیق عبارتنداز: از آثار مهم اخروی خود فراموشی بر خدا فراموشی قرار گرفتن در زمره¬ی ظالمین است؛ زیرا اگر انسان خود فراموش، خود را پیرو طبیعت خویش کند و به جای این¬که طبیعت را مأموم عقل کند و عقل را امام طبیعت، برعکس عمل کند قوای طبیعی حاکمیت او را بر عهده می¬گیرد و از چنین حاکمی جز خیانت در امانت بر نمی¬آید و ظالمانه حق فطرت و جان الهی را ضایع می¬کند و حقوق و حدود او را به رسمیت نمی¬شناسد و از این¬جاست که ظلم به خویشتن صورت می¬گیرد. کور محشور شدن در قیامت یکی دیگر از آثار مهم اخروی خود فراموشی بر خدا فراموشی می¬باشد، اعراض از یاد خدا و بی¬اعتنائی به حکم او موجب کوری چشم دل می¬شود و راه سلوک به سوی حق را سد می¬کند. بنابراین اثر دیگر اعراض از یاد خدا، کوری دل و بالطبع محروم شدن از معرفت نفس و به دنبال آن محروم شدن از معرفت ربّ است.
کلید واژه¬ها:
رژیم غذایی مناسب سن بلوغ
درسن بلوغ بایدسعی شود برنامه غذایی فرزندخودرا طوری طراحی کنیم که مصرف خوردنی های محرک ومقوی شهوت به حداقل برسد.میوه وحبوبات ، برخی ازادویه جات مثل: فلفل سیاه ،زنجبیل ، دراچین، زعفران، کاکائو،قهوه، کنجد ، عناب ؛ سیر ، پیاز، خربزه ، گردو ، خرما ، کشمش ، پسته ، گز ، نوشابه های گازدار،کاهو،کاسنی،انار،قرقوت،تمرهندی،فندق،آویشن،قارچ،انجیر،قلوه حیوانات و…می توانندباعث تقویت وتحریک قوه جنسی درافرادگردندکه والدین بایدبه این مسأله توجه داشته باشند.(نسخه دکترخوددرمانی باگیاهان دارویی،خسروبابایی،ص298)
زمان تقسیم روزی
خدایی که مکانش لامکان بی
صفابخــش جمــال گلــرخـان بی
پدید آرندهی روز و شب و خلق
که بر هر بنده او روزی رسان بی
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ؛39 سوره ق
و بر آنچه مىگويند صبر كن، و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب، به ستايش پروردگارت تسبيح گوى.
خداوند در آیات قرآنی از فرشتگانی یاد میکند که مسئولیتهای خاصی دارند. برخی از فرشتگان برای بارور کردن ابرها و آدمها و گیاهان هستند، برخی مسئول جابهجایی ابرها، برخی مسئول پخش روزی(ذاریات، آیه 1)هستند.
روایات از این زمان به ساعتی از ساعات بهشت یاد شده و آثار و برکاتی برای آن بیان شده که انسان به این نتیجه میرسد که اگر میخواهد خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را داشته باشد و از بدبختیها رهایی یابد میبایست در این ساعات بهشتی بیدار بماند؛ چرا که فرشتگان در حال تقسیم روزی هستند و اگر خواب بمانی از همه چیز باز ماندی.
متخصصان فیزیولوژی در آمریکا می گویند: بدن انسان ساعت درونی دارد که زمان بندی طبیعی انجام امور مختلف را به وی الهام می کند.
محققان دانشگاه هاروارد متوجه شده اند که براساس این نظم درونی در صبحگاه به ویژه در مرحله آخر خواب، خطر ابتلا به یک حمله قلبی از هر زمان دیگری بیشتر است.
خواب شدید در نیم ساعت آخر خواب می تواند باعث شود که قلب مقدار زیادی اکسیژن مصرف کند که درخواست های فیزیکی بیدار شدن و بیرون آمدن از رخت خواب را به دنبال دارد.
در این زمان غده های آدرنالین نیز بیش از حد معمول هورمون آدرنالین ترشح می کنند تا به بدن برای بیدار شدن شوک وارد کنند و این می تواند باعث پارگی عروق کرونر شود.
اولین کرسی آزاد اندیشی
به حول وقوه الهی در تاریخ بیستم آبان سال یکهزاروسیصدونودوسه اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع امربه معروف و نهی از منکر در سالن اجتماعات سطح2 مدرسه علمیه فاطمیه کرمان برگزار شد.
در این کرسی که به صورت استاد طلبه برگزار شد، استاد توانمند سر کارخانم منتظر به تبیین لغوی واصطلاحی امر به معرو ف و نهی از منکر وهمچنان به تبیین شرایط و چگونگی اجرای این فریضه پرداختند .
در همین راستا کتاب(( واجب فراموش شده)) از مقام معظم رهبری((مد ظله العالی)) را به طلاب گرامی معرفی کردند.در ادامه یکی از طلاب به نقد سخنان ایشان پرداخت وسوالاتی مطرح کرد.
ازجمله این سوالات :آیا امر به معروف ونهی از منکر توهین به عقل افراد نیست؟ علت عدم گرایش قشر مذهبی در اجرای امر به معروف ونهی از منکر چیست؟و یا اینکه مجری امر به معروف ونهیاز منکر باید خود عامل به معروف باشد – تقوا ،داشته باشد اگر اینگونه نباشد وظیفه از او ساقط می شود؟وسوالات دیگری نیز مطرح شد .
در ادامه استاد محترم پاسخگوی سوالات شدند که عقل کنار شرع قرار می گیرد ،اگر عقل سالم باشد وقتی شرع را به او می گوئیم توهین به او نمی شود.
واین که قشر مذهبی تمایل به امر به معروف ندارند1- مشکل از مجریان است2- خودمان دچار منکر هستیم و ترس از برخورد طرف مقابل داریم 3-ایجاد پیش فرض ها و قضاوت های ناعادلانه .
واین که آمر باید خودش تقوا داشته باشد، نه ! وجوب در هر صورت بر گردن ما می باشدو ما وظیفه درست کردن خود را داریم.
در پایان فرم نظر سنجی به شرکت کنندگان داده شد.